100 duizend euro krijgen en ze niet willen

9 oktober 2014

100 duizend euro krijgen en ze niet willen

Ooit gehoord van een instantie die 100 duizend euro kan krijgen, maar het geld niet wil hebben? Dat kan toch niet waar zijn? zou je denken.  Toch is dat volgens de media het geval. Het gaat zelfs om Atlant in Helmond,  waarin de gemeente Gemert-Bakel in het bestuur is vertegenwoordigd. De sociale werkvoorziening Atlant mag van de rechter in Den Bosch zo’n 100 duizend euro terugvragen aan de vorig jaar ontslagen directeur. “Maar in plaats van de vlag uit te steken gaat Atlant tegen de uitspraak in hoger beroep”, aldus Omroep Brabant.

Sommige mensen moeten zeker drie jaar voor zo’n bedrag werken en toch wil juist een sociale werkplaats het geld niet hebben?  Hoe is het begonnen?

Meningsverschil

Het bestuur van Atlant en de toenmalige directeur en ambtenaar Kroonenburg kregen in 2012 een onoverbrugbaar meningsverschil. In het Atlantbestuur zitten wethouders van zes peelgemeenten, Helmond, Someren, Asten, Deurne, Laarbeek en Gemert-Bakel. Namens Gemert-Bakel is Jan Bevers sinds jaar en dag bestuurder van Atlant. Voorzitter van Atlant is (en was in de vorige raadsperiode) Yvonne van Mierlo, VVD-wethouder in Helmond.

Atlant liet een onderzoek van 240.000 euro doen naar frauduleus handelen van de directeur. Maar volgens Omroep Brabant leverde dat onderzoek geen “onregelmatigheden” op.  De directeur mocht van Atlant vervolgens vertrekken met 311.000 euro bruto in de zak. Daar kun je een huisje van kopen.

Drie ambtenarenrechters in Den Bosch vonden dit bedrag echter niet volgens de wet en de regels. Op 12 september 2014 beslisten zij dat Kroonenburg wettelijk maximaal 218.018 euro bruto toekomt. Dit rekening houdend met de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen in de publieke en semi-publieke sector (de anti-graaiwet).

Atlant is dus 100 duizend euro rijker, denk je dan.  Maar nee, Atlant gaat samen met  Van Kroonenburg tegen de uitspraak van de rechters in Den Bosch in beroep, bij rechters in Utrecht.  De vlag gaat dus niet uit. Dat is pas begrijpelijk als je leest dat de rechtszaak in Den Bosch een “opzetje” was van zowel Atlant als Kroonenburg. Men stond helemaal niet tegenover elkaar, maar deed alsof.

We doen dit samen

“Het bestuur van Atlant heeft samen mét Theo van Kroonenburg een rechtszaak aangespannen op kosten van Atlant om te voorkomen dat het Ministerie een deel van het reeds uitgekeerde uitkering terug kan vorderen. Dit omdat de Wet op Topinkomens met terugwerkende kracht verscherpt is. Dus het bestuur en Theo van Kroonenburg staan niet tegenover elkaar maar doen dit samen! “ Aldus voorzitter Yvonne van Mierlo, in een verklaring, na de uitspraak van de rechters in Den Bosch.

Dus: een ruzie tussen bestuur en directeur van een sociale werkplaats kost  zeker 551.000 euro aan publiek geld. Vervolgens wordt een wet gewijzigd met terugwerkende kracht. Dat komt Kroonenberg niet goed uit. En men gaat samen naar de rechter om het geld voor de ex-directeur veilig te stellen. De uitkomst van de rechtsgang is dan wel lachen: de rechters in Den Bosch doen wat beide partijen juist hadden willen voorkomen. Namelijk het niet-wettelijke geld “afromen”.

En dus is de laatste strohalm het in beroep gaan in Utrecht.

Het positieve van dit verhaal is de rol van de accountant. Hij oordeelde bij controle van de jaarrekening van Atlant dat  er onwettelijk teveel geld naar de ex-directeur was gegaan. En hield voet bij stuk. En meldde dit bij het ministerie. Er zijn dus ook nog goede accountants.

Armlastig is Atlant zeker niet. Het gaat al jaren financieel goed met de werkvoorziening. In 2013 is in totaal 1,8 miljoen euro uitgekeerd aan de zes aangesloten gemeenten.

Sober

Toch vindt de SP Gemert-Bakel dat de bestuurders van Atlant sober met geld om moeten gaan. Geen  graaibedragen uitgeven. Zo wordt een ruzietje wel erg duur, ruim een half miljoen.  Gemert-Bakel zou niet ingestemd moeten hebben met de ontslagvergoeding van ruim drie ton. Ook zou Gemert-Bakel ervoor moeten pleiten om af te zien van het in hoger beroep gaan tegen de uitspraak van de rechters in Den Bosch. Bovendien blijft de vraag of het bestuur van Atlant bij het uitkeren van ruim drie ton in 2013 al wist dat dit niet-wettelijk was.

Ook RTL heeft gisteren het nieuws over Atlant/rechtszaak gebracht, zie:

Reacties

STRAFRECHTELIJK ONDERZOEK NAAR BENOEMING DOOR VVD PROV. ST. LID M. DE BEER, P.DEPLA EN ZORGDIRECTEUR WOZL: THEO VAN KROONENBURG.
Een verzoek om een strafrechtelijk onderzoek te starten naar: oud-ambtenaar / zorgdirecteur Theo van Kroonenburg Atlant nu zorgdirecteur WOZL Limburg, zijn olie mannetjes wethouder Jos Teeuwen gem. Venlo, Martin de Beer, voorzitter WOZL en verantwoordelijk wethouder gem. Heerlen en tevens provinciaal statenlid limburg VVD en burgemeester Paul Depla, is op 24 febr. 2015 aangetekend verzonden naar de hoofdoff. van justitie R.T.Bos te Maastricht.
Als ambtenaar / zorgdirecteur heeft T. Kroonenburg zorggroep Atlant al meer dan 1 miljoen euro zorggeld gekost en het einde is nog niet in zicht. 1 ton euro’s jezelf willens en wetens teveel geven als vertrekpremie en niet terug willen betalen en de Atlant zorggroep hoeft deze ton ook niet terug.
Op kosten van Atlant is hoger beroep aangetekend. Vervolgens krijgt Kroonenburg een nog betere baan als ambtenaar zorgdirecteur bij het WOZL, per 1 jan 2015. Dit terwijl deze oliemannetjes voorafgaand aan zijn installatie de schriftelijk op hoogte zijn gebracht van de werkwijze van Theo van Kroonenburg en zijn veroordeling door de rechter: ECLI:NL:RBOBR:2014:5489 Dat kannie waar zijn.
Lees en volg alles hierover op de Face book groep : stalbergweg