Toekomst kasteel Gemert

Dit dossier bevat artikelen en documenten betreffende de toekomst van kasteel Gemert.

23 april 2018

Kastelenoverleg in Amersfoort

Foto: Therese vd Eventuin

Op 19 april zijn een stel SP'ers uit Gemert-Bakel  naar Amersfoort gereisd. Daar is de Rijksdienst Voor Cultureel Erfgoed gevestigd. Wij werden getipt door Jan van Hoof, website beheerder over het Gemerts Kasteel,  dat er een aantal lezingen zou zijn met als onderwerp De verloren kastelen in Nederland. Omdat  Kasteel Gemert aangetast dreigt te worden door projectontwikkelaars wilden wij dat graag onder de aandacht brengen voor de deskundigen van het RCE. Daar hoopten wij een goed advies  te krijgen, hoe  een goede invulling te vinden om het Kasteel zo goed  mogelijk door te geven aan de volgende generaties.

14 maart 2018

DE SP OVER DE KASTEELPLANNEN - Deel 1

Foto: Adri van Daal

De gemeenteraadsverkiezingen naderen rap en één van de belangrijke onderwerpen zal zijn wat de politieke partijen denken over de plannen met het kasteel. Zoals altijd geldt voor de SP dat zulke plannen van waarde moeten zijn voor álle Gemertenaren en niet alleen voor een elite die de dure appartementen kunnen betalen en zich kasteelheer wanen of de gasten die de dure restaurants of koffiehuizen binnen de gracht gaan bezoeken.

10 juli 2017

Politiek moet bestaande kracht van kasteel en groen versterken

Foto: SP

De kwaliteit van een kasteel  zit ‘m vooral in het contrast van het oude gebouw met zijn grote groene, meestal stille omgeving.  In die vaste situatie van eeuwen wordt de tijd als het ware stilgezet, terwijl er toch genoeg leven “van nu” in en buiten de gebouwen is . De ziel en identiteit van Gemert zit hem voor een groot deel in het Duits Ordens kasteel en de omgeving, al eeuwen lang. De focus voor de toekomst van die ziel en identiteit van Gemert zou moeten liggen op versterking van het bestaande kasteelgebouw. En op versterking van de groene omgeving. Die combinatie versterkt het hele dorp Gemert.

28 januari 2014

Met minder hebzucht meer toekomst voor Gemerts kasteel

Het Gemertse kasteel is nog steeds eigendom van de Congregatie van de Heilige Geest. Dat wisten we al en dat is deze maand nog eens door de Congregatie aan B&W bevestigd. Al die krantenberichten over “de nieuwe eigenaar” Erfgoed Gemert NV ten spijt. We zijn als Gemertenaren opnieuw een beetje voor de gek gehouden.

13 oktober 2013

Twijfel rond koop kasteel in Gemert

Uit het Eindhovens Dagblad van 13 oktober 2013.