Kastelenoverleg in Amersfoort

23 april 2018

Kastelenoverleg in Amersfoort

Foto: Therese vd Eventuin

Op 19 april zijn een stel SP'ers uit Gemert-Bakel  naar Amersfoort gereisd. Daar is de Rijksdienst Voor Cultureel Erfgoed gevestigd. Wij werden getipt door Jan van Hoof, website beheerder over het Gemerts Kasteel,  dat er een aantal lezingen zou zijn met als onderwerp De verloren kastelen in Nederland. Omdat  Kasteel Gemert aangetast dreigt te worden door projectontwikkelaars wilden wij dat graag onder de aandacht brengen voor de deskundigen van het RCE. Daar hoopten wij een goed advies  te krijgen, hoe  een goede invulling te vinden om het Kasteel zo goed  mogelijk door te geven aan de volgende generaties.

Wij zouden sowieso naar Amersfoort gegaan zijn maar nu werd het even spannend omdat 'Ons Kasteel' ook genoemd werd.  Wat gezegd werd was dat het kasteel van Gemert  in het verleden door uit Frankrijk gevluchte Jezuiten gekocht en daardoor gered werd. Daarna hebben de paters van de Heilige Geest  het gekocht. Deze twee acties hebben er voor gezorgd dat het kasteel  nu nog steeds in zo'n  mooie staat is. Een cultureel erfgoed  van formaat, waar we heel goed mee om moeten gaan.

Foto: Therese vd Eventuin
Jan Timmers hield een korte oproep aan de vele deskundigen in de zaal voor hulp en steun bij de actie 'Bescherm Ons  Kasteel' oftewel BOK. Jan sloot zijn betoog af met het Gemerts volkslied en kreeg vervolgens een daverend applaus van het publiek voor zijn betrokken betoog. Vervolgens kwamen er 4 professoren naar voren om hun steun aan te bieden. Zij spoorden de directeur van RCE aan om ook zijn steun te verlenen. Er komt zeker een vervolg op deze actie.