Politiek moet bestaande kracht van kasteel en groen versterken

10 juli 2017

Politiek moet bestaande kracht van kasteel en groen versterken

Foto: SP

De kwaliteit van een kasteel  zit ‘m vooral in het contrast van het oude gebouw met zijn grote groene, meestal stille omgeving.  In die vaste situatie van eeuwen wordt de tijd als het ware stilgezet, terwijl er toch genoeg leven “van nu” in en buiten de gebouwen is . De ziel en identiteit van Gemert zit hem voor een groot deel in het Duits Ordens kasteel en de omgeving, al eeuwen lang. De focus voor de toekomst van die ziel en identiteit van Gemert zou moeten liggen op versterking van het bestaande kasteelgebouw. En op versterking van de groene omgeving. Die combinatie versterkt het hele dorp Gemert.

B&W, de provincie, de eigenaar van het kasteel  en de gemeenteraad kiezen nu voor de verkeerde weg. Dat kan uiteindelijk de  identiteit , het eigene van Gemert de kop kosten.  Genoemde partijen willen het mogelijk maken dat er op drie, misschien wel vier plekken bij het kasteel nieuwbouw plaatsvindt, daar waar nog nooit gebouwd is. Namelijk binnen de ommuurde tuin bij de H. Geestlaan. Bij de Komweg / Jezuitenlaan. En zelfs binnen de gracht, op het voormalige voetbalveld. En we weten: waar eenmaal gebouwd wordt om geld te verdienen, wordt nog meer gebouwd en komt autoverkeer.

De Gemertse en provinciale politiek legt de lat te laag. De ambitie zou moeten zijn om het huidige kasteelcomplex in zijn huidige kracht te versterken.  Een bouwput maken van het kasteelcomplex toont weinig respect voor  wat in eeuwen het eigen van Gemert , van onze voorouders was/is.

Er zijn zeker vier “hobbels” die genomen moeten worden voordat “ons kasteel” er weer een eeuw tegen kan. Dat zijn: 1. Het vinden van een levensvatbare herbestemming van het bestaande kasteelgebouw; 2. Het blijven beperken van autoverkeer in/bij het kasteelcomplex; 3. Versterking van de huidige kracht van het  bestaande “steen en groen” en 4. Beperken van de winstgedachte van de huidige eigenaar.

Wie een kasteel bezit, rekent zich rijk, dat is menselijk. Wie een kasteel toekomst wil geven doet dat juist niet. Daarom moet de Gemertse en provinciale politiek bouwmogelijkheden bij het kasteel juist keihard tegengaan. Want dat vernielt het complex en werkt prijsopdrijvend. Het is geld-gestuurd, terwijl het primair cultuur-gestuurd moet zijn. De eigenaar zal het kasteel niet goedkoop van de hand doen, als een nieuwe eigenaar door bouwmogelijkheden goed geld met het rijksmonument kan gaan verdienen. Het is politiek-moediger om nieuwbouw zo veel mogelijk uit te sluiten.

Het huidige plan geeft geen antwoord op de toename van het autoverkeer bij het kasteelcomplex. Ook geeft het geen antwoord op invulling van de bestaande bouw in relatie met de geplande nieuwbouw.

Helaas heeft het oude kasteel de tijdsgeest tegen. Winstmaximalisatie is de nieuwe religie. De politieke uitkomst van de (dure) “discussieronde” was ook al verzekerd; de coalitiepartijen CDA, Dorpspartij en Realisten steunen  nieuwbouw bij het kasteel.  Alleen van SSO, de Heemkundekring en D66 hoor je verstandiger dingen. Mogelijk brengt 2018 (verkiezingen) een andere lokale politiek.

SP Gemert-Bakel

Bertus van Berlo