Doemscenario dreigt op het platteland

1 mei 2010

Doemscenario dreigt op het platteland

Megastallen en Q-koorts vormen de aanleiding voor 103 hoogleraren van Nederlandse universiteiten om zich eensgezind te keren tegen het beleid van minister Gerda Verburg (Landbouw) voor de intensieve veehouderij. In een manifest van 14 pagina's stellen ze dat er een einde moet komen aan de 'georganiseerde onverantwoordelijkheid' in de veehouderij.

De hoogleraren vinden dat Verburg zich niets aantrekt van kritische rapporten en stellen dat een 'doemscenario' dreigt uit te komen. Ze pleiten voor een structurele, duurzame aanpak. In de aanbevelingen vragen zij onder meer om de consumptie van dierlijke eiwitten met tenminste eenderde te verlagen en een verbod op het gebruik van antibiotica en hormonen in de veeteelt.
De concepttekst van het pamflet lekte twee weken geleden uit. "Het is vooral een appèl aan de politiek om aandacht te krijgen voor de problematiek op het platteland. Het moet in verkiezingstijd niet alleen gaan over stedelijke en economische kwesties", stelt Theo Beckers van de Universiteit Tilburg (duurzame ontwikkeling), een van de ondertekenaars van het manifest.

Bron: Eindhovens Dagblad van 29 april 2010.