Lijstduwster SP in Gemert-Bakel

29 mei 2010

Lijstduwster SP in Gemert-Bakel

De SPster Lies van Aalst uit Gorichem was afgelopen vrijdagavond 28 mei aanwezig in jongerencentrum D’n Bunker. Zij is de jongste van alle kandidaten van aan de verkiezingen deelnemende partijen en lijstduwster van de SP.
De SP Gemert-Bakel was zeer verheugd toen zij vernam dat Lies van Aalst namens de SP zou gaan deelnemen aan het politieke debat, wat georganiseerd werd door het jongerencentrum.

In het debat dat enkele uren zou gaan duren, moest het jonge talent van de SP het opnemen tegen leden van Groen Links, VVD, Christen Unie, PvdA en het CDA. In tegenstelling tot de SP hadden deze partijen ervoor gekozen personen met ervaring te laten deelnemen.
Er werd gediscussieerd aan de hand van stellingen, waarbij door de 2 jonge presentatoren de mensen in de zaal niet vergeten werden. Iedereen mocht reageren op de standpunten van de politici.
De meeste stellingen hadden betrekking op zaken, welke voor jongeren van belang zijn zoals de studiefinanciering. De SP is van mening dat de studiefinanciering moet blijven, d.w.z. de basisbeurs. Nu krijgen studenten een basisbeurs en kunnen daarboven op een aanvullende beurs krijgen. De aanvullende beurs moet terug betaald worden.
Verschillende andere partijen zijn een voorstander leenstelsel. Een student dient in dat geval de benodigde beurs in zijn geheel te lenen en dus terug te betalen. Vooral de jongerenafdeling ROOD van de SP verzet zich heftig tegen dit plan.
Lies van Aalst wist het standpunt van de SP betreffende de studiefinanciering goed en duidelijk naar voren te brengen. Zo ook bij de andere stellingen.
Na afloop zei zij dat zij het leuk had gevonden in D’n Bunker te zijn geweest en dat zij genoten had van het debat. De SP Gemert-Bakel was erg tevreden over haar optreden en de reacties van de aanwezigen, incluis personen van andere partijen, waren positief.