Gemert-Bakelse SP zelfstandige afdeling geworden

23 juli 2010

Gemert-Bakelse SP zelfstandige afdeling geworden

GEMERT-BAKEL: Vier jaar geleden haalde de partij bij de landelijke verkiezingen nog een vijfde van de stemmen in Gemert-Bakel, in juni bleef het verlies hier beperkt. De SP doet het goed in deze gemeente en Gemert-Bakel staat volgens Trouw zelfs in de top tien van plaatsen met het hoogste percentage SP-stemmers. Sinds kort kent de gemeente een eigen, zelfstandige afdeling van de partij.

Inwoners zouden kunnen denken dat die al langer bestaat. Lokale vertegenwoordigers van de partij lieten de afgelopen jaren immers al van zich horen door bijvoorbeeld discussiebijeenkomsten over onderwerpen als genetisch aangepaste maïs of megastallen te organiseren.

De Gemert-Bakelse actieve partijleden vormden formeel een werkgroep die viel onder de vlag van de afdeling Helmond. Het idee daarvoor ontstond vier jaar geleden. Zo’n twintig procent van de inwoners van de gemeente stemde op de partij. “We voelden dat er een basis was”, vertelt Hans van Hoof, voorzitter van de nieuwe afdeling.
Na enkele jaren van Helmond geleerd te hebben, werd het tijd om volwassen te worden en een zelfstandige afdeling met een eigen bestuur te vormen. Dat mag zodra er vijftig partijleden in je gemeente wonen. In Gemert-Bakel zijn het er zo’n 75, waarvan ongeveer een derde meer of minder actief is.

Raad
In maart deed de SP niet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in Gemert-Bakel. Destijds vond de partij zich er nog niet klaar voor: “Natuurlijk willen we op termijn in de gemeenteraad vertegenwoordigd worden”, aldus Van Gemert. Enkele partijleden volgen scholing en volgen de lokale politiek nauwgezet.

Niet overal tegen
Wat de partij straks toe te voegen heeft? Ze wil in ieder geval opkomen voor groepen die er in de ogen van de SP’ers bekaaid vanaf komen, zoals zorg onderwijs en jeugd. “Waarmee we niet willen zeggen dat het nu allemaal zo slecht is. We zijn geen partij die overal tegen is. De wmo bijvoorbeeld staat nu best goed, maar er zijn aspecten die minder uit de verf komen. Daar zouden we proberen iets aan te doen.”