Proefvelden genetisch gemanipuleerde maïs.

12 juli 2010

Proefvelden genetisch gemanipuleerde maïs.

Al weer lang geleden (mei 2008) hebben een aantal personen, waaronder SP-ers, en organisaties zoals Greenpeace, bezwaar aangetekend bij de Raad van State, tegen het inzaaien van genetisch veranderde maïs op een proefveld bij Vredepeel. Het proefveld ligt op het grondgebied van de gemeente Gemert-Bakel.

We hebben lang op de uitspraak tegen het bedrijf Monsanto, een Amerikaanse multinational, moet wachten. Uiteindelijk is er op 28 april j.l. een uitspraak gekomen.
Helaas is de uitspraak voor de bezwaarmakers erg teleurstellend. De conclusie van de Afdeling van de Raad van State is dat het ingediende beroep maar op 1 van de 11 beoordeelde aspecten gegrond wordt verklaard. De overige 10 beroepsgronden falen, zoals dat in juridische termen heet.

Het zou te ver voeren om alle afgewezen beroepsgronden uit te leggen. De rechter heeft geoordeeld over de informatieverstrekking van de bezwaarmakers aan de adviescommissie van de minister, over de categorie-indeling van deze specifieke maïs, over de beoordeling van het risico voor het milieu, over uitkruising met gewone maïs, etc.
De geslaagde beroepsgrond heeft te maken met het feit dat de minister niet zorgvuldig heeft aangegeven, dat de isolatieafstanden zich binnen het perceel van de proefvelden bevonden.

In wezen betekent dit dat de vergunningverlening door de minister van VROM aan Monsanto volgens de bestuursrechter terecht was en dat de minister slechts op een klein aspect onzorgvuldig heeft gehandeld en op dit punt het besluit dient te worden vernietigd. In de conclusie en beslissing van de Afdeling bestuursrechtspraak wordt niet gemeld dat de vergunning niet rechtmatig is.
Een schrale troost: de minister wordt veroordeeld tot het betalen van € 3061 aan Greenpeace en anderen voor gemaakte kosten en € 297 griffierecht.

Maar……….. de natuur slaat terug. Waar de rechter het in onze ogen af laat weten, hoewel hij juridisch gelijk heeft, neemt de natuur haar eigen maatregelen en slaat terug met waar ze sterk in is: genetische verandering.
In een klein artikel in Intermediair van 20 mei 2005 wijst dit magazine op een artikel in The New York Times waarin vermeld staat dat er onkruid de kop heeft opgestoken dat geheel resistent is tegen, jawel, Roundup.
M.a.w. de genetische verandering in de maïs was bedoeld om Roundup te kunnen gebruiken tegen onkruid, maar het onkruid bestrijdt op deze manier het verdelgingsmiddel. Er wordt gemeld dat er miljoenen hectaren zijn besmet met de resistente onkruiden. Ze komen voor in maïsvelden, sojavelden, katoenplantages, etc.

Volgens ons bevestigt dit de opvatting dat je terughoudend moet zijn in het manipuleren van de natuur. Het is een illusie te denken dat je als mens de natuur volledig in de hand kunt hebben.

P.s.
Een afschrift van de uitspraak is in het bezit van de SP-afdeling Gemert-Bakel en voor belangstellenden in te zien.