Kort verslag jaarvergadering 21-11-2010

29 november 2010

Kort verslag jaarvergadering 21-11-2010

21 november 2010 heeft de SP afdeling Gemert-Bakel haar eerste algemene jaarvergadering gehouden.
Hans van Gemert (waarnemend voorzitter) opende de vergadering en heette alle aanwezigen van harte welkom.
Op de agenda stonden verder een terugblik op het afgelopen jaar, kiezen van een nieuw dagelijks bestuur, de financieen van de afdeling en (na de pauze) een presentatie over Oiko mini kredieten.

De terugblik van het afgelopen jaar stond voornamelijk in het teken van het zelfstandig worden van de afdeling Gemert-Bakel. Ook diverse activiteiten passeerden de revue. Onder andere onze deelname aan Gimmert Mert, opstarten van een plaatselijk WMO onderzoek, opzetten van lokale afdelings website, vinger aan de pols houden met betrekking tot megastallen beleid en vele andere plaatselijk gebonden zaken.

Wat betreft het dagelijks bestuur: in oktober had onze (ex-)voorzitter Hans van Hoof zijn functie neergelegd, omdat hij dit niet verder meer kon combineren met zijn dagelijkse activiteiten. Hans van Gemert nam het stokje zolang over tot een nieuwe voorzitter verkozen werd. Nog voor de vergadering gaf Karin van Gemert te kennen dat zij een meer actieve rol in de afdeling wilde spelen. Tijdens de vergadering werd Karin gekozen als organisatie-secretaris en Hans van Gemert als afdelingsvoorzitter. Beiden werden met een instemmend applaus in functie gezet.

Frank van de Mortel gaf vervolgens een overzicht van de afdelings-financieen met de kanttekening dat de bijdragen van SP hoofdfinanciele afdeling maar moeizaam op onze rekening werden geboekt. In onze volgende jaarvergadering (gepland in April 2011) zal het financieel jaar 2010 worden afgesloten. De kas zal worden gecontroleerd door Jaap Minnema en Leo van der Niet.

Na de pauze werd door Hans Glaudemans een uitstekende presentatie gegeven over Oiko micro-kredieten. Oikocredit strijdt tegen armoede door leningen te verstrekken aan groepen mensen in ontwikkelingslanden. Met (micro)krediet kunnen zij een beter bestaan opbouwen, bijvoorbeeld door een bedrijf op te zetten. Dit alles onder het motto: Niet geven, maar lenen - waardoor men meer gemotiveerd is om succesvol in een eigen levensbehoefte te voorzien en het krediet binnen een afgesproken periode terug te betalen.
Voor diegene die meer over Oiko micro-kredieten wil weten kan terecht op http://www.oikocredit.org/nl/home
.

Ter afsluiting van de jaarvergadering was er nog een gezellig samenzijn met een hapje en een drankje.