Ongelofelijk

14 december 2012

Ongelofelijk

Het kabinet- Rutte II, het Waterschap en ook de gemeente: allemaal willen ze in 2013 de inwoners van Gemert-Bakel financieel verder uitknijpen. En niet omdat ze zelf zo’n fantastisch beleid voeren. Neem de gemeente Gemert-Bakel. Het college van B&W maakt een rondje door zalen van Gemert-Bakel. Om uit te leggen hoe onze bestuurders de laatste jaren met onze euro’s zijn omgegaan. En dat is ongelofelijk onverantwoord, zo blijkt. Als de gemeente een bedrijf was, dan was het nu waarschijnlijk failliet. En was de gemeente een gezin, dan zat het nu waarschijnlijk net niet in de bijstand (want nog te veel grond en gebouwen in bezit).

Ter vergelijking laat de gemeente cijfers over 1997 en 2011 zien. En het beeld over 2011 is ongelofelijk. De gemeente “bezit” 184 miljoen aan schulden en de vrije besteedbare reserve is “nul”. En dat op een totaal van 207 miljoen. Tegenover de schulden staan veel bezittingen in de vorm van grond en gebouwen. En aan uitgeleend geld. Maar het kas- en banksaldo bedraagt slechts 354 duizend euro. Met andere woorden: er zit maar weinig cash in de portemonnee om iets te doen. Zeker als de markt rond grond en stenen nagenoeg op slot zit.

Een kasteel voor kopen

En die markt zit zodanig op slot, dat het college 11 miljoen (!) in 1 keer wil /moet afboeken op bouwgrond. De grootste post is 4,9 miljoen voor het reconstructiegebied De Fuik. En op het buitengebied van Elsendorp moet een verlies van 1,8 miljoen genomen worden. En er is te veel/te duur bouwgrond gekocht voor de MFA in Handel: 2 miljoen kwijt. Hoe bestaat het dat een gemeentebestuur het risico neemt om al deze miljoenen kwijt te raken? Op kosten van de gemeenschap. 11 miljoen! Daar kun je een kasteel voor kopen. Waarschijnlijk ook dat in Gemert. En dan hou je nog geld over.
En dan te bedenken dat deze situatie gemakkelijk te vermijden is geweest. De gemeente zat in 2005 ruim in de financiële jas. Want in dat jaar kreeg de gemeente er in 1 klap 12 miljoen euro bij. Door de verkoop van de aandelen Obragas. Het geld klotst dan als het ware tegen de plinten omhoog in het gemeentehuis. En dan zijn er best bestuurders die het willen uitgeven, zo blijkt uit de gemeentelijke tabel met investeringen. In de jaren 2006 – 2010 (college Verkampen-Bevers en eerste jaar college Hoppezak-Bevers) investeert de gemeenteraad in totaal ruim 33 miljoen euro. Uit de begroting en uit de reserves. Ook is er veel personeel. In 2010 kost dat alleen al 13 miljoen. Dus meer dan een miljoen euro per maand. Maar er gaat veel meer geld uit dan er binnenkomt, want in 2011 staan de reserves op nul. En nu dan doen de politici een beroep op de portemonnee van de inwoners en verenigingen en instellingen, over meerdere jaren.

Te radicaal

Natuurlijk werd het in 2008 crisis en zag bijna niemand die aankomen (al waarschuwde in den lande ene Jan Marijnissen al voor 2000 voor de uiteindelijke gevolgen van het neo-liberalisme). Maar het jaar daarna, in 2009 – het jaar voor de verkiezingen - investeerde de gemeente nog gewoon ruim 11 miljoen. En in 2010 nog eens 7 miljoen. En De Fuik had men al jarenlang in bezit, net als het geld kostende Nazareth. Conclusie is dat de gemeente te radicaal is geweest met geld uitgeven. Geld uitgeven aan schoolgebouwen? Ok. Maar grondaankopen voor een golfbaan? En publiek geld besteden aan een landbouwontwikkelingsgebied? Of aan “vitalisering” van het binnengebied?
Het argument van burgemeester Van Zomeren (onlangs in De Eendracht) dat voorheen de OZB-belasting vrij laag was in Gemert-Bakel in verhouding, is in dit perspectief natuurlijk een dooddoener. Bovendien moet juist hij het niet zeggen; want naar verluidt staat hij niet in onze gemeente ingeschreven. Hij “beurt” hier dus wel , maar betaalt hier zelf geen OZB-belasting.

De klos

Hoe nu verder? De inwoners en verenigingen zijn sowieso de klos, zo lijkt. College en oppositie hebben ieder een plan neergelegd en gaan woensdag beslissen. Gaan de mensen die deze situatie veroorzaakt hebben hem ook weer oplossen? Met onze portemonnee en die van verenigingen in de hand? Nog steeds wil het college geld uitgeven aan stenen, zo blijkt uit een besluit over het herinrichting van het Gemertse centrum. Terwijl dat ook goedkoper kan; alleen doen wat zeer noodzakelijk is, zoals de riolering. Wat ons betreft mag de provincie de portemonnee van de gemeente een paar jaar overnemen. Het kan financieel niet veel slechter voor ons inwoners, verenigingen en instellingen. Ongelofelijk.