Stop megastal (17.000 varkens) bij Deurnese Peel

7 januari 2013

Stop megastal (17.000 varkens) bij Deurnese Peel

Werkgroep Behoud de Peel en vereniging Stop de Stank voeren momenteel actie tegen de komst van een megastal van 5 hectare (17.000 varkens) en een mestverwerkingsinstallatie (plan Asvam) op korte afstand van het natuurgebied de Deurnese Peel.

Dit plan staat haaks op de koers van Provinciale Staten om geen nieuwe megastallen meer te bouwen. Bovendien wordt de grootte van het bouwblok (maximaal 1,5 hectare) ruimschoots overschreden. De plannenmakers ontduiken deze regel door er twee bouwblokken van te maken en er twee keer een ontheffingsmaatregel aan
toe te voegen. Het kan nog bonter: de locatie waar de stallen staan gepland, is eigendom van de provincie Brabant.

De Deurnese Peel, die op korte afstand ligt van de beoogde bouwlocatie, staat onder bescherming van de Natuurbeschermingswet en is tevens aangewezen als Natura2000-gebied (een EU-beschermingsregel). Tot zover de papieren werkelijkheid. In de praktijk wordt de neerslag van ammoniak (depositie) al jarenlang met 600 procent (!)) overschreden. Er is dus geen enkele ruimte voor nog meer vee in en rond de Peel. Gemeente, provincie en rijksoverheid zijn hier meerdere malen op aangesproken, maar ze doen niets. Kortom, de overheden spreken mooie woorden, maar in werkelijkheid doen ze iets heel anders. Werkgroep Behoud de Peel en
vereniging Stop de Stank voeren daarom actie om dit idiote plan van tafel te krijgen. Je kunt hen steunen door vandaag nog de petitie te ondertekenen:

Dank voor je steun!