Voorkom stank in Gemert en Handel

11 maart 2013

Voorkom stank in Gemert en Handel

Stel: je zit over een paar jaar op een zonnige dag te genieten in je tuin in Gemert of Handel. Of je werkt dan bij een bedrijf in Wolfsveld, met deuren-en-ramen open. Mooi natuurlijk, maar ondertussen is de lucht niet te harden. En dat dag-in, dag-uit. Is de gemeente met de riolering bezig, vraag je je af? Oh nee, het is de grote mestvergister op het terrein van Unidek. Hoe is die er kunnen komen is dan de vraag? Zat het gemeentebestuur in 2013 op dit punt te slapen, zoals eerder rond de portemonnee van de gemeente? Was er niet genoeg verzet vanuit de omwonenden?

Het zou jammer zijn als we over een paar jaar zo terugkijken op de jaren 2013 en 2014 in Gemert. En ondertussen dagelijks in de stank zitten door een grote mestvergister. Dan is het in Gemert en Handel niet meer prettig wonen en leven. De SP Gemert-Bakel verklaart zich daarom solidair met de actie van de Werkgroep Stop de mestfabriek, van onder andere bewoners uit de wijk Doonheide.

6 miljoen Minder beesten en minder mest, is de weg waar we naar toe moeten. Niks schaalvergroting en winstmaximalisatie op het Brabantse platteland, ten koste van gezondheid en leefbaarheid. “We” houden in Brabant bijna 6 miljoen varkens, die eten en poepen. De andere provincies komen niet eens aan de helft van dat aantal. Er zijn zoveel varkens, dat we de stront niet meer kwijt kunnen in ons eigen gebied. Mestvergisting moet nu de oplossing zijn, waarbij de inwoners het probleem nog eens op hun bordje krijgen; nu stank in het buitengebied, straks ook stank in Handel, Doonheide, Paashoef en andere delen van Gemert. Wie wil er dan hier nog wonen en werken?

Het aantal beesten moet hoe dan ook omlaag, zei Emile Roemer in februari nog op een bijeenkomst in Wanroij. Wij als SP-Gemert-Bakel vinden dat het aantal beesten drastisch omlaag moet en dat de overheid flink moet sturen op een ander verdienmodel en een kleinschalige veehouderij. Simpel gezegd: minder geld naar de supermarkt en meer naar de (kleinschalige) veehouder.

Het provinciebestuur neemt 22 maart (volgende week) besluiten over de leefomgeving en veehouderij in Brabant. De voorstellen van het dagelijks bestuur van de provincie geven ruimte voor 30 nieuwe mestvergisters in Brabant. Ook buiten bedrijventerreinen. Wij als SP Gemert-Bakel vinden dat nadrukkelijk de verkeerde weg.

Groenafval Volgens het college van B&W speelt de raad nauwelijks een rol bij de vestiging van een mestvergistingsfabriek op een bedrijventerrein zoals bij Unidek. Dit, omdat het bestemmingsplan en het provinciebeleid ruimte laat voor zo’n vergister op die plek. Sterker nog, burgemeester Van Zomeren heeft in oktober 2012 een overeenkomst getekend met de initiatiefnemers van de mestvergister. Een overeenkomst voor wat met moeilijke woorden heet een “Integrale Gebiedsontwikkeling Wolfsveld”. De gemeente zou door het zetten van die handtekening 70 duizend ton groenafval kwijt kunnen in de te bouwen mestvergister. Gezamenlijk wordt aan een plan gewerkt.

En wat als de gemeenteraad van Gemert-Bakel toch iets te zeggen heeft over een mestfabriek? Is een meerderheid voor een mestfabriek in Gemert-Bakel? Gek genoeg is men redelijk positief over het idee. Het CDA in Gemert- Bakel kennen we vooral als een boerenfractie. Het CDA diende vorig jaar samen met de VVD en de PvdA een voorstel in voor een mestfabriek op De Fuik. Dus dat zegt genoeg. De Realisten schreven onlangs dat ze nog steeds gezondheid belangrijker vinden dan megastallen. En dat er nog steeds geen uitgewerkt plan is voor de mestvergister van Unidek. Anderzijds hebben ze geschreven voor een “bio-based Wolfsveld” te zijn. De sleutel lijkt daarom te liggen bij coalitiepartij Dorpspartij. Die stemde vorig jaar al eens met het CDA mee bij het bepalen van criteria voor een locatievoor een mestfabriek. Onder keiharde voorwaarden wilde men eventueel meewerken. Een van de voorwaarden was “komen tot een vergelijk met omwonenden en andere ondernemers.”

Stem Het heeft nu dus beslist zin om als inwoner je stem te laten horen. Nu en over een jaar, als de inwoners van Gemert-Bakel de nieuwe gemeenteraad kiezen. Wil je geen stank in je achtertuin en op je werk in Wolfsveld, teken dan de petitie op www.stopmestfabriek.nl.