SP Gemert-Bakel aan college B&W: zet declaraties op de website

20 juni 2013

SP Gemert-Bakel aan college B&W: zet declaraties op de website

De inwoners van Gemert-Bakel mogen best zien wat de burgemeester en de wethouders aan onkosten declareren. Daarom zouden die declaraties door B&W zelf op de website van de gemeente Gemert-Bakel geplaatst kunnen worden. En dat met terugwerkende kracht, vanaf de start van dit college in 2010. Dit voorstel heeft de SP Gemert-Bakel gedaan aan het college van B&W.
Burgemeester en wethouders zouden hun declaraties op de website kunnen zetten, zo is het voorstel van de SP Gemert-Bakel

Het zichtbaar declareren vergroot de transparantie van het openbaar bestuur, dat met belastinggeld werkt. Bij de declaraties gaat het om reiskosten (o.a. woon-werk); taxivervoer; trainingen, opleiding en coaching en “overige declaraties” (zoals diners met derden).
Gemert-Bakel zou in dit geval een voorbeeld kunnen nemen aan de gemeente Helmond. Deze gemeente plaatst de declaraties van de leden van het college sinds dit jaar per kwartaal op de gemeentelijke website. Het college van Helmond voert daarmee een initiatief van de SP en PvdA in Helmond uit.
De SP Gemert-Bakel heeft verder om een overzicht gevraagd van alle ingediende declaraties van de collegeleden uit de periode 2006 – 2010. Het college bestond toen uit burgemeester Van Maasakkers (CDA) en de wethouders Verkampen (CDA), Bevers (Dorpspartij), Mastenbroek (PvdA) en Brouwers (CDA).
De laatste jaren werkt de gemeente Gemert-Bakel aan een integere (betrouwbare) gang van zaken in het gemeentehuis. De gemeenteraad heeft een extern bureau hier onderzoek naar laten doen. Dat bureau kwam in 2011 met 14 aanbevelingen naar de raad. De pers concludeerde toen dat de gemeente “zo rot als een mispel” was en dat er “schoon schip” gemaakt zou moeten worden. De gemeenteraad heeft nog niet alle 14 aanbevelingen in een openbare raadsvergadering behandeld. Achter de schermen zou wel van alles gebeurd zijn. Een van de aanbevelingen aan de raad was om de externe communicatie rond de cultuurverandering bij de gemeente op te pakken.
Die transparantheid naar buiten toe valt best tegen. Zo is het resultaat van het integriteitsonderzoek van de gemeentelijke website gehaald. En de vervolgstappen van de gemeente na het onderzoek staan niet of niet duidelijk bij elkaar op die website. De SP Gemert-Bakel heeft het college gevraagd om hier alsnog zorg voor te dragen, zodat ook de inwoners van Gemert-Bakel kunnen zien wat hun gemeentebestuur wel of niet doet of heeft gedaan aan een betrouwbaar gemeentebestuur.