SP Gemert-Bakel vraagt nadere info over 15.000 kilometers burgemeester

23 december 2013

SP Gemert-Bakel vraagt nadere info over 15.000 kilometers burgemeester

De SP Gemert-Bakel heeft over enkele declaraties van leden van het college nadere informatie gevraagd bij B&W. Dat geldt bijvoorbeeld voor de ruim 15.000 gedeclareerde werkkilometers van burgemeester Van Zomeren in 2012. Dat zijn kilometers die tijdens het werk buiten de gemeente zijn gereden.

Op verzoek van de SP Gemert-Bakel heeft het college de declaraties op de website van de gemeente Gemert-Bakel geplaatst. Ook die van het vorige college met Van Maasakkers en Verkampen zijn op de website van de gemeente te vinden.

Het overzicht laat zien dat er niets tot matig gedeclareerd is rond taxiritten, verblijfskosten en openbaar vervoer. Ook de werkkilometers buiten de gemeente vallen wel mee: voor de wethouders tot maximaal circa 4000 kilometer per jaar. Burgemeesters rijden meer buiten de gemeente en onder werktijd, zo blijkt. Van Maasakkers tot circa 7000 kilometers. En Van Zomeren in 2012 15.000. Hij en interim-burgemeester Haas declareerden in 2011 ook de woon-werkkilometers omdat ze toen niet in Gemert-Bakel woonden; respectievelijk 31.000 en 8000 kilometers (afgerond).

Wethouders in de periode 2006-2012 die relatief weinig kilometers maakten zijn Bieleveld, Mastenbroek en Vogels. Of ze maakten ze wel, maar declareerden ze niet.

Het huidige college van B&W heeft de SP toegezegd de declaraties jaarlijks te zullen publiceren.