SP: ook declaraties directeur Gemert-Bakel op website

23 december 2013

SP: ook declaraties directeur Gemert-Bakel op website

De SP Gemert-Bakel vindt dat ook de declaraties van de directeur van de gemeente Gemert-Bakel op de gemeentelijke website geplaatst zouden moeten worden. Dit uit oogpunt van een transparant en te vertrouwen bestuur. Het college heeft het voorstel van de SP om de declaraties van het college om dezelfde reden op de website te plaatsen overgenomen en uitgevoerd. Ook zijn op voorstel van de SP de declaraties van het vorige college (2006 – 2010) op de website geplaatst.

Maar het college wil de declaraties van de directeur niet op de website plaatsen, terwijl dat bijvoorbeeld bij de gemeente Helmond en de provincie Noord-Brabant wel gebeurt. Volgens het college heeft de directeur geen publieke, maar een ambtelijke functie. Hij legt verantwoording af aan B&W.

Voorbeeld

Daar zet de SP tegenover dat de directeur het boegbeeld van de organisatie is, waarin de bevolking vertrouwen moet kunnen hebben. Hij heeft een voorbeeldfunctie intern en extern.  Bovendien is betrouwbaar bestuur een discussiepunt binnen Gemert-Bakel. Al uit het in 2011 gepresenteerde Bing-onderzoek is gebleken dat de voorbeeldfunctie van de directeur onder druk stond. Dit naar aanleiding van het niet volgens de vergunning bouwen door hem en discussie over het niet willen betalen van boeteleges. “Bing” vroeg zich af of met name hij de gewenste cultuuromslag bij de gemeente zou kunnen maken.

Nu het college besluit de declaraties van de directeur Bert Jansen niet publiek te maken heeft deze de schijn tegen. Daarom heeft de SP Gemert-Bakel het college verzocht dit besluit te heroverwegen.

Gedragscode

Verder heeft de SP Gemert-Bakel de gemeenteraad gevraagd om de informatie rond het Bing-traject inzichtelijk op de gemeentelijke website te plaatsen. Het onderzoek rond integriteit van het vorig college, de ambtenaren en de gemeenteraad werd in mei 2011 gepresenteerd. De gemeenteraad heeft nog altijd geen standpunt en vervolgacties geformuleerd over de aan hem 14 uitgebrachte adviezen van “Bing”. Wel is in het begin van 2013 een tussenrapportage verschenen met een aantal aanbevelingen.  Binnenkort gaat de raad daarom vergaderen over een nieuwe gedragscode voor raadsleden. De SP Gemert-Bakel heeft de raad gevraagd om nog voor de verkiezingen met een  eindrapport  met actiepunten te produceren en te publiceren op de gemeentelijke website.

Het Bing-onderzoek heeft 250.000 euro gekost.  Aan het meer integer maken van de ambtenaren is daarna nog tenminste 140.000 euro besteed. Bekendste onderdeel uit het Bing-onderzoek is de valsheid in geschrifte  van de toenmalige wethouder Verkampen, waarvoor hij een taakstraf heeft gekregen.

Kunstaankopen

Dit jaar is gebleken dat de Atlant Groep in Helmond een Helmondse oud-wethouder zou hebben betaald met kunstaankopen van een bekende van de wethouder. Zo zou zijn wachtgeld geen gevaar lopen. Bestuursleden zouden daar weet van hebben. Wethouder Bevers was destijds bestuurslid van Atlant. De SP Gemert-Bakel heeft ook hierover vragen aan B&W gesteld.