Onze visie op de veehouderij: "HET VERBOND VAN OIRSCHOT"

10 april 2013

Onze visie op de veehouderij: "HET VERBOND VAN OIRSCHOT"

Naar een samenleving zonder problemen met en in de veehouderij.

De werkgroepen veehouderij van de SP afdelingen Bernheze, Gemert-Bakel en Oirschot hebben een visie geschreven op de veehouderij. Bij deze afdelingen leeft dit onderwerp, omdat er grote overlast wordt ervaren. Dat er problemen zijn zien we in onderstaande krantenkoppen van de afgelopen maanden:

Niet vreemd, want Nederland heeft naast de grootste bevolkingsdichtheid ook de grootste veestapel/veedichtheid van Europa:

Dit brengt problemen met zich mee voor de bodem: de Nederlandse bodem is het meest verontreinigd met stikstof en fosfaat van alle Europese landen:

Maar ook voor het water: Nederland heeft het meest vervuilde oppervlaktewater van Europa. Recentelijk is er in Brabant een pompstation gesloten omdat het water te vervuild was om nog goed te kunnen reinigen.

Deze kaart toont hoe de varkensstapel is verdeeld in Nederland.

Dat zijn ook precies de gebieden waar veel MRSA-bacterie-uitbraken zijn geweest:

Dit zien we wanneer we inzoomen op één van de drukkere varkensstallen regio's (nog niet eens de drukste):

Het Verbond van Oirschot stelt voor om deze problemen aan te pakken zoals het de SP betaamt: De problemen bij de kern oplossen.

Daarom schreef 'Het Verbond van Oirschot' een visie waarvan we hopen dat deze overgenomen gaat worden door zowel de 'landelijke' als de 'provinciale' SP. De Visie bestaat uit een 5-tal op termijn te bereiken doelstellingen. Juist zoals de kernwaarden van de SP, namelijk de menselijke waardigheid, de gelijkwaardigheid van mensen en de solidariteit tussen mensen, richting geven aan ons politieke handelen, zo kunnen de 5 doelstellingen uit onze Visie dienen als leidraad bij het innemen van standpunten inzake de veehouderij.

DE VISIE VAN 'HET VERBOND VAN OIRSCHOT':

1) Aanzienlijke krimp van de veestapel; meer spreiding over Nederland

Nederland importeert op grote schaal veevoedergrondstoffen en exporteert vervolgens de helft tot driekwart van de vleesproductie terwijl de mest hier achter blijft. Het ontbreekt in Nederland aan ruimte om te produceren voor een groot deel van de Europese markt. En de achterblijvende mest zorgt voor een onacceptabele aantasting van het milieu. Wij pleiten voor de enige echt duurzame oplossing: sluiting van de mest-voer kringlopen op nationaal niveau. Dit betekent dat Nederland zich beperkt tot productie voor de binnenlandse markt en het impliceert een aanzienlijke krimp van de veestapel, die zich zou moeten voltrekken binnen de komende 15 jaar. Belangrijk is daarbij dat de veestapel niet eenzijdig geconcentreerd blijft in een beperkt aantal regio’s zoals nu het geval is.

2) Kleinere bedrijven

De maximale omvang van een bedrijf is gerelateerd aan de menselijke maat; maximaal twee fte moeten het bedrijf draaiende kunnen houden. Megabedrijven leiden tot een te grote aantasting van het landelijk gebied en tot onaanvaardbare hinder (stank, verkeer, fijnstof) voor de omwonenden. Kleinere bedrijven verlagen ook het risico op grootscheepse ziekte-uitbraken en verminderen de noodzaak van het toepassen van preventieve middelen als antibiotica. De gevolgen bij calamiteiten (bijv. brand) zijn ook minder desastreus.

3) Dier- en mensvriendelijke productiemethoden

Er dient een omslag plaats te vinden van de nu gebruikelijke productiemethoden naar dier- en mensvriendelijker productiemethoden, waarbij men zich kan laten inspireren door de biologische veehouderij. Belangrijke kenmerken daarvan zijn de mogelijkheid tot beesteigen gedrag, de afwezigheid van chemische bestrijdingsmiddelen en terughoudendheid in het gebruik van diergeneesmiddelen. Een natuurlijk gevolg van een dergelijke omslag zal zijn dat de externe kosten van de veehouderij (vooral ten aanzien van de volksgezondheid) aanzienlijk zullen worden teruggebracht.

4) Eerlijke marge voor de boer-ondernemer

Kleinere bedrijven en de toepassing van hoogwaardige productiemethoden zullen onvermijdelijk leiden tot hogere productiekosten. Uitgangspunt bij de doorberekening van de hogere kosten is in elk geval een eerlijke marge voor de boer-ondernemer. De voorgestelde schaalverkleining en kwaliteitsverhoging behoeft dan op voorhand niet te leiden tot verlies van loonzekerheid voor de primaire producenten. En een herverkaveling van het verdienmodel in de productieketen houdt het vlees voor de consument betaalbaar.

5) Geen zelfregulering maar (proactieve) sturing door de overheid

De overheid dient duidelijke regels te stellen en te zorgen voor adequate handhaving. Verder kan zij sturend optreden door het instellen van dierrechten en heffingen. Zelfregulering van de markt werkt niet, zoals uit de praktijk van de afgelopen 10 jaar genoegzaam is gebleken.

De 5 punten pakken alle problemen in de veehouderij aan, waarbij moet worden opgemerkt dat punt 1 het allerbelangrijkste is. Verkleining van de veestapel is een absolute preconditie voor het bereiken van een duurzame veehouderij.

Hieronder vindt u nog een vergelijking van onze visie met de visie van 'van Doorn'. Deze laatste dreigt omarmd te worden door de Provincie Brabant, en is geschreven door de vleesindustrie zelf.

Verbond van Oirschot van Doorn
Krimp veestapel, kringloop nationaal Geen grenzen aan omvang veestapel, kringloop Europees
Kleinere bedrijven (2 fte) Grote bedrijven (4 fte) toelaatbaar
Productiemethode geinspireerd op biologische veehouderij (is duidelijk omschreven in regels) Vrijblijvende opmerkingen over dierenwelzijn