Echte Wmo-deskundigen zijn de mensen

13 februari 2014

Echte Wmo-deskundigen zijn de mensen

‘Echte Wmo-deskundigen zijn de mensen’. Met deze woorden gaf Spencer Zeegers aan, gesteund door mensen uit zijn publiek, dat cliënten zelf goed kunnen aangeven wat hun behoeften zijn.
Niet de zogenaamde deskundigen, met in hun tas objectieve criteria. Nee, mogelijke cliënten in samenwerking met de wijkverpleegkundige en huisarts moeten bepalen of iemand gebruik kan maken van een Wmo-voorziening.

Meer dan 40 mensen bezochten op 30 januari de Wmo-bijeenkomst in de zaal bij Dientje, georganiseerd door de SP-afdeling Gemert-Bakel. Naast informatie was er volop gelegenheid voor interactie met SP-er Spencer Zeegers uit Uden en werd zijn betoog aangevuld door ervaringsdeskundigen in de zaal. Zeegers (momenteel lijsttrekker in Uden) weet veel van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, maar vond zichzelf geen deskundige.

De voorgenomen veranderingen van de AWBZ zullen grote gevolgen hebben, waarvan er veel nog niet te overzien zijn. Alleen al het feit dat gemeenten taken krijgen voor een kwart minder geld dan het Rijk nu uitgeeft, zal zeker gevolgen hebben voor de uitvoering. Het zal van de gemeente afhangen waar de pijn geleden wordt. Nog minder huishoudelijke hulp, invoeren/verhogen van eigen bijdrage enz. enz.

Mantelzorgers zwaarbelast

In ieder geval zal er een groter beroep gedaan worden op mantelzorgers.
Maar hoe kunnen we voorkomen dat deze vaak zwaarbelaste groep straks omvalt? Wie zorgt er straks voor de mantelzorgers als ze het niet meer aankunnen? Het klinkt mooi het krijgen van hulp van familie, buren, etc., maar de huidige mantelzorgers dragen al een zware last op hun schouders. Moeten de kinderen weer dichterbij komen wonen of zelfs hun ouders in huis nemen ?

Omdat gemeenten er zware taken bij krijgen, kan een gemeente als Gemert-Bakel dat niet zelf uitvoeren. Dus moet er samengewerkt worden met omliggende Peelgemeenten (Asten-Someren, Deurne, Helmond, Laarbeek).
Daarvoor is er een instelling opgericht,  Peelgemeenten  6.1, en komt er een overeenkomst, die voor alle Peelgemeenten hetzelfde is. Donderdag 6 februari is deze overeenkomst (verordening) in de gemeenteraad behandeld.

Daarmee geeft de gemeente een stuk beleidsuitvoering uit handen. Hoe zal deze straks democratisch gecontroleerd worden? Zijn onze raadsleden wel in staat om namens ons de instelling kritisch te volgen en mogelijk terug te fluiten? Heeft de raad daarvoor voldoende deskundigheid in huis?

Deze vragen kunnen ook gesteld worden over de uitvoering van de nieuwe Jeugdwet en de Participatiewet. Allemaal gigantische operaties en natuurlijk grote bezuinigingen, die de gemeenten (lees: Peelgemeenten  6.1), op het bordje van de raadsleden leggen.

Grote onzekerheden en vele vragen. Wat zal er op u afkomen als gebruiker of mogelijke gebruiker van de Wmo? Veel antwoorden kunnen nog niet gegeven worden, omdat ook de landelijke overheid het nog niet weet. Wetten moeten nog door beide Kamers behandeld worden. Maar dat het drastisch gaat veranderen is zeker en dat er op termijn nog meer aankomt is ook zeker. Van de AWBZ blijft weinig meer over dan de verzekering van kosten voor blijvende handicaps.

Tegelijkertijd ligt er nu wel de mogelijkheid om hulp en zorg vanuit de vraag van de gebruiker te regelen en dat is een groot voordeel. De SP-avond bij Dientje leverde ook enkele conclusies op.

• Laat de gemeenteraden samenwerking zoeken met kleinschalig aanbod van zorgverleners.
  • Laten ze de wijkverpleegkundige gaan herwaarderen.
  • Laat ze de mantelzorgers en vrijwilligers gaan ondersteunen en meer waarderen.
  • Maar bovenal laat de mensen die afhankelijk zijn van een goed werkend systeem in hun waarde.
  • Luister naar de betrokkenen zelf.

En het is belangrijk dat de Wmo-cliënten zelf ook actief worden. Laat je horen. Hulpverleners laat je horen.

Wij als SP zullen als partij, die extra bezorgd is om de zorg, de ontwikkelingen nauw volgen. En we vragen aan ieder om hier aan mee te werken. U kunt met uw vragen, ervaringen, zorgen terecht op onze website: www. gemert-bakel.sp.nl. Dit kan mogelijk voor ons aanleiding zijn om actie te ondernemen.

ik heb zelf ook ondersteuning in het huishouden en van savant.
zoals zij nu op dit moment al bezig zijn bij de gemeente met de kortingen op de huishoudelijke hulp dat slaat al nergens op.
ik heb nu op dit moment de gehele week al de zelfde kleren aan omdat mijn hulp niet voldoende tijd heeft om de was tedoen.
zoals zij bij de gemeent zeggen staat voor de was 30 minute.
en dat houd in wassen drogen strijken en in de kast leggen.
het wassen alleen al duurt langer als 1 uur en daar komt dan nog bij het drogen en het strijken en in de andere tijd die over is kan dan wel het huis schoon gemaakt worden maar de tweede was kan niet meer gedaan worden laat staan de eerste was aan de kant ruimen.
maar zij kunnen wel geld uitgeven aan mensen die vlugten en zijn vrouw en kinderen in de steeklaten zoals rond de kerst in het gemerts nieuwsblad stond.
en voor zo iemand word dan gelijk een uitkering aangevraagt en voor zieke kosten en gezins hereniging.
en die krijgen daarna ook weer een ander huis aangeboden.
dat kan dan allemaal wel.
maar voor de inwoners van gemert zelf die hulp nodigc hebben daar kan dan niets voor worden geregeld.
dus waar zijn ze hier in godsnaam mee bezig.
laat ze hier eerst voor de mensen in gemert zorgen die het nodig hebben.