Met het CDA ben je duurder uit (als gezin, bedrijf, vereniging)

17 maart 2014

Met het CDA ben je duurder uit (als gezin, bedrijf, vereniging)

De erfenis van het voorbije CDA-tijdperk, onder leider H.Verkampen, wordt steeds meer zichtbaar. Meer dan 70 mensen ontslagen bij de gemeente; een schuld van meer dan 180 miljoen in 2010 (!); een tekort op de algemene reserve van 11,7 miljoen in 2012; de provincie die toezicht houdt op de gemeentelijke portemonnee; gezinnen, verenigingen en bedrijven betalen de komende tien jaar de rekening voor de praktijken van voor 2010. Deze jaren bijvoorbeeld met een zeer hoge OZB-belasting.

Wij de rekening - jarenlang

Gemeentebestuurders zijn in de periode 2002 – 2010 ongelofelijk onverantwoord met het geld van hun inwoners omgesprongen. Ook in het programma Nieuwsuur stelde de SP Gemert-Bakel dat al vast. En de tabellen in de gemeenterubriek van 7 maart spreken boekdelen. Bijna elk jaar gaf men meer miljoenen uit dan er inkomsten waren. Niet alleen van de gewone spaarcenten werden volop miljoenen uitgegeven. De gemeente kreeg in 2005 een “cadeautje “ van 18 miljoen euro uit de verkopen van aandelen van Obragas. En hoe was de stand vijf jaar later, in verkiezingsjaar 2010? Een algemene reserve van onder nul en een schuld van meer dan 180 miljoen(!) euro. Vervolgens moest ook nog 15 miljoen afgeboekt worden van de grondexploitatie en dus zitten we nu voor jaren “in de min”, met grote schulden. En de rekening is voor ons.

Wie de oorzaak van problemen kent is al dicht bij een oplossing. Toch gaat het daar merkwaardig genoeg weinig over. Niemand neemt openlijk de verantwoordelijkheid voor het miljoenenbal van toen. Het is zwijgen en wegkijken. Het CDA was zeer dominant aanwezig in de raadsperiodes 2002-2006 (10 van de 21 zetels) en 2006 -2010 (8 zetels). Ook in die colleges van B&W en in het gemeentehuis leunde velen tegen de CDA-macht. En dan vooral tegen die van de leider. Hij ging in die periode over de grond, gebouwen en de centen van de gemeente. Alleen in de periode 2006-2010 was Bevers formeel de wethouder van het geld. En willens en wetens werd dat uitgegeven. “We wisten dat deze investeringen een keer moesten worden terugverdiend,” verklaarde Bevers later. Oftewel: bewust na de verkiezing van 2010 zou voor de inwoners het zuur komen.

Tenenkrommend

Anno 2014 zijn de gevolgen van dit “beleid” tenenkrommend. Zo is er bezuinigd op het verstrekken van huishoudelijke hulp aan mensen die het nodig hebben. Maar tegelijk staat de gemeente voor 12,9 miljoen garant voor de golfbaan de Stippelberg en heeft ze 90 hectare golfterrein in eigendom en een hypotheek op het clubhuis. Is dat een taak voor de gemeente? Een golfbaan financieel ondersteunen en de (hulpbehoevende) inwoners uitknijpen?

Het resultaat van 8 jaar onverantwoorde CDA-macht is dat we met zijn allen jaren later duurder uit zijn (als gezin, bedrijf, vereniging). Daarom moet de mentaliteit in het gemeentehuis veranderen. Meer het eerlijke en verantwoorde verhaal, dan de rekening achteraf en onverantwoorde risico’s. Iedereen weet dat na de vette jaren de magere jaren komen. Waarom kon Uden het wel goed doen en Gemert-Bakel niet? Eigenbelang? Hobbyisme? Vriendjespolitiek? Domheid?

Een vraag hierbij is nog of de oppositie in de raad van toen te weinig informatie van de CDA-macht heeft gekregen. Een onafhankelijke registeraccountant stelde bijvoorbeeld dat de jaarrekening 2009 op een onderdeel een verlies liet zien van 0,3 miljoen. In werkelijkheid was het volgens hem 8,2 miljoen. En in de jaarrekening van 2005 zou 12,4 miljoen verzwegen zijn (aandelen Obragas?). Volgens hem zijn een aantal jaarrekeningen van toen van Gemert-Bakel misleidend.

Als dat waar is, is het voor een raadslid onmogelijk om goed zijn werk te doen.
De gemeente heeft van de provincie maximaal 10 jaar de tijd gekregen om het tekort van de algemene reserve weg te werken. Die reserve dient voor het afdekken van risico’s. Nu dat geld er niet is, is de financiële positie wankel.

Jij kunt 19 maart weer stemmen op een aantal mensen die voor het miljoenenbal verantwoordelijk zijn geweest. Jij geeft zelf antwoord op de vraag of dat verstandig is.

Oproep

De SP Gemert-Bakel roept op om nog voor 19 maart naar de kiezer duidelijk te maken waaraan de 18 miljoen van Obragas is uitgegeven die in 2005 bij de gemeente zijn binnengekomen en in 2010 “op” waren. Die oproep is bestemd voor de partijen die het geld (mee) uitgegeven hebben; in ieder geval de coalitiepartijen van toen, CDA, PvdA en Dorpspartij.