Vragen SP over kilometers Bevers c.s. wachten nog op antwoord

6 maart 2014

Vragen SP over kilometers Bevers c.s. wachten nog op antwoord

De politieke en bestuurlijke mentaliteit in Gemert-Bakel kan beter. Drie voorbeelden.

Voorbeeld één

Vorig jaar december heeft de SP-Gemert-Bakel vragen gesteld aan B&W van Gemert-Bakel. Op 5 maart hadden we daar nog steeds geen inhoudelijke reactie op ontvangen. Terwijl het gaat om eenvoudige vragen. Bijvoorbeeld om werkelijk gereden (en gedeclareerde) kilometers van wethouder Bevers en de burgemeesters Van Zomeren en Van Maasakkers in een bepaald tijdvak.

Ook is gevraagd of wethouder Bevers als bestuurslid van Atlant in Helmond weet had van een betaling-via-kunstaankoop door Atlant. De betaling met kunst zou zijn bedacht om het ontvangen van wachtgeld door een oud-wethouder uit Helmond niet in gevaar te brengen, aldus het Eindhovens Dagblad.

De SP Gemert-Bakel vindt dat brieven van inwoners aan B&W met eenvoudige vragen best binnen twee kalendermaanden beantwoord moeten kunnen worden. Zeker als ze gaan over te vertrouwen (integer) bestuur in Gemert-Bakel.

Voorbeeld twee

De gemeenteraad ontving vorig jaar anoniem bericht dat wethouder Bevers aan de interim-directeur van Atlant om het schenken van een autokinderzitstoeltje had gevraagd. B&W moesten daar iets mee en kwamen daarop met een persbericht waaruit bleek dat dit waar was.  Er was volgens B&W niets aan de hand want… het kinderstoeltje was niet voor de wethouder zelf, maar voor een goed doel bestemd. In dat persbericht verzwegen B&W echter dat Bevers ook toen bestuurslid was van Atlant. Hij stond dus in een machtsrelatie tot de interim-directeur. Kan een tijdelijke directeur een gevraagde gunst van zijn bestuurder weigeren? De vraag om een kinderstoeltje was daarom niet echt een vraag. En het bericht van de gemeente voor de pers was onvolledig.

Een wethouder van Gemert-Bakel moet niet gaan “schooien” om gunsten bij derden. Zeker niet als er sprake is van een afhankelijkheidsrelatie.

Voorbeeld drie

Het “nieuwe” CDA plaatste onlangs illegaal twee grote verkiezingsborden. Bij het kasteel en bij De Eendracht in Gemert. En dat terwijl verschillende huidige CDA-raadsleden volop in beeld waren in een extern integriteitsonderzoek van 250.000 euro duur (Bing).

Bestuurders in de raad en/of college mogen en moeten regels maken, controleren en handhaven. De Gemertenaar die zich niet aan de regels houdt krijgt dit van de gemeente te horen en moet eventueel een dwangsom betalen. Politieke partijen dienen ten alle tijden het goede voorbeeld te geven, ook in het zicht van de (her)verkiezing.

Want als de brandweer pyromaan wordt, mag en kan die brandweer dan nog het vuur blussen?

De mentaliteit in politiek en bestuurlijk Gemert-Bakel moet beter.