Oproep aan ondernemend Gemert-Bakel

24 oktober 2014

Oproep aan ondernemend Gemert-Bakel

Gaat de gemeente wel zakelijk genoeg om met ondernemers? En behandelt de gemeente ondernemers uit de gemeente gelijkwaardig? Die vragen kun je stellen als je hoort van de vechtrelaties die bedrijven als “Slits” en “Waterhof” meer dan tien jaar met de gemeente hebben. Vechtrelaties waar  deze bedrijven absoluut niet om gevraagd hebben maar waar ze, om te kunnen overleven, toe gedwongen zijn.

Zijn er meer ondernemers in Gemert-Bakel die een moeizame relatie hebben met het gemeentebestuur? En wat is daarvan dan de oorzaak? Dat vraagt de SP Gemert-Bakel zich af. De SP vraagt daarom aan ondernemers om zich bij de SP bekend te maken als zij vinden dat ze niet gelijkwaardig behandeld zijn. Of als ze denken dat ze stelselmatig tegengewerkt worden/zijn.

Het gaat dus niet om een enkel akkefietje met de gemeente. Want er is altijd wel wat. Nee, het gaat om een langdurige niet-zakelijke benadering.

Tegenwerken

De genoemde voorbeelden “Slits” en “Waterhof” spelen zich vooral af in de tijd dat Verkampen en Van Maasakkers het in Gemert-Bakel voor het zeggen hadden. Maar niet alleen toen. Zie publicatie onlangs van “Waterhof” over het “fopspenenbeleid” van de gemeente in het Gemerts Nieuwsblad. Dit artikel geeft een aanwijzing dat de grondhouding onder de Realisten/Dorpspartij (Hoppezak) niet veel anders was.  Van echt “meedenken” door de gemeente voor  locaties zou geen sprake zijn, eerder tegenwerken.

Crematorium Peeldijk

“Waterhof” had al jaren geleden plannen voor de bouw van een crematorium op de weg naar/van Elsendorp. Een argument tegen de vestiging van een crematorium op die plek was de nodige verkeersaansluiting op de Peeldijk.

Nu is er echter een initiatief voor een crematorium van een andere ondernemer. Niet zo ver van de plek van “Waterhof” vandaan. De ondernemer is een bekende in CDA-kring. En het CDA is sinds kort in Gemert-Bakel weer aan de macht. En nu is “de gemeente” (B&W) plotseling in principe positief over een crematorium aan de Peeldijk. Men is bereid het bestemmingsplan daarvoor te wijzigen. Terwijl ook dit crematorium ontsloten zal moeten worden via de Peeldijk. Vreemd.

Werkgelegenheid

In het verleden zijn bedrijven uit Gemert-Bakel vertrokken. Daar zullen ook meerdere redenen voor zijn geweest. Denk bijvoorbeeld aan IGO-POST BV (naar Helmond); Purple Group BV (naar Schijndel) en meer recent ReplaceDirect (naar Beek en Donk). Dat is alleen al jammer vanwege minder werkgelegenheid in Gemert-Bakel. Je zou dan ook verwachten dat een gemeente alles op alles zet om het midden- en kleinbedrijf voor Gemert-Bakel te behouden. Een middenbedrijf heeft minder dan 250 werknemers en een maximale omzet van 50 miljoen.

MKB

Misschien vind je het vreemd dat de SP dit onderwerp rond bedrijven onder de aandacht brengt. Toch is dat te verklaren. De SP is voor een gelijkwaardige behandeling van mensen. Dus ook van ondernemers. De SP in Nederland heeft ook aandacht voor het midden- en kleinbedrijf (MKB). De voorzitter van MKB Nederland, Van Straalen, zei vorig jaar nog publiekelijk dat de SP de enige partij is die echt MKB-minded is.

Stel een daad

Ondernemers die hun verhaal bij de SP Gemert-Bakel kwijt willen melden zich bij voorkeur via e-mail aan gemert-bakel@sp.nl. Wij nemen altijd contact op. Meer informatie over de SP Gemert-Bakel vind je ook op onze website: www.gemert-bakel.sp.nl.

Nu vraagt een enkeling zich af of ondernemers uit Gemert-Bakel dat wel durven, met de SP over dit onderwerp in gesprek gaan. Wij denken dat ze dat durven. En wat onder ons moet blijven blijft onder ons. Wat naar buiten moet komen, moet naar buiten. Voor wie twijfelt aan het contact opnemen met de SP hierbij een zin uit een SP-lied: „Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. Laat je woede hand in hand gaan, met het goede dat je doet.”