Bakel, vermijd zelf de kans op 200 doden en vele gewonden

23 december 2014

Bakel, vermijd zelf de kans op 200 doden en vele gewonden

Foto: SP Gemert-Bakel / www.gemert-bakel.sp.nl

Als het nieuwe Marcogas  “ploft” dan vallen er circa 200 doden in Bakel. Grote kans dat het om kinderen gaat, bijvoorbeeld in het Jeugdhuis of op de sportvelden. Dat staat in een risicoanalyse voor de milieuvergunning voor het bedrijf. De kans dat het ploft is zeer klein, zegt de gemeente. Maar de gemeente zegt wel meer. Als iets eens in de honderd jaar gebeurt kan het ook volgende week plaatsvinden. Voor de inwoners van Bakel is er dus alle reden om massaal bezwaar te maken tegen het plan van B&W om een milieuvergunning te verlenen aan Marcogas. Dat vindt de SP Gemert-Bakel.  Want als Marcogas ploft, dan ploft Bakel mee. Zienswijzen indienen kan nog tot en met vrijdag 2 januari.

Het grootst mogelijke gevaar bij Marcogas is een kokende vloeistof gasexpansie- explosie tijdens het verladen van de tankauto, aldus de risicoanalyse. Bij het bepalen van het aantal slachtoffers is in de risicoanalyse in overleg met de gemeente een berekening gemaakt van het vermoedelijk aantal mensen in het gebied. Zo staat er bijvoorbeeld:”Voor woningen wordt uitgegaan van 2.4 personen per woning, die voor 50% overdag en voor 100% ’s nachts aanwezig zijn.” En voor het Jeugdhuis is aangenomen dat er 30 personen aanwezig kunnen zijn.

Omgeving kerk en Dorpsstraat

Volgens deskundigen uit de regio vallen de doden en gewonden (brandwonden) ook binnen een straal van 700 meter. Dan gaat het bijvoorbeeld om Hoekendaal, een deel van de Helmondsestraat, Schoolstraat, omgeving kerk en Dorpsstraat, omgeving Emmastraat en omgeving Hendrikstraat.

Als gevolg van de gasexpansie-explosie ontstaan er op andere plaatsen branden. Zo kan een pand aan de Schoolstraat afbranden als gevolg van de plof aan de Bernhardstraat.

Dichterbij Marcogas is de omgeving al even kwetsbaar. Marcogas ligt tussen tal van sportvelden, een mini-camping, sporthal, Jeugdhuis en het centrum van Bakel in. Ook kinderen van buiten Bakel komen daar sporten. De repetitieruimte van Doe Mar Wa ligt dichtbij. En in het Jeugdhuis komen soms 200 jongeren op kamp. Bij een plof kunnen hulpverleners ook hier niets meer voor de slachtoffers doen. Hier een groot gasbedrijf laten groeien is de goden verzoeken.

Bedrijf op Wolfsveld niet welkom

Het initiatief tot het op die plek of elders laten groeien van Marcogas dateert al van 2005.  Notabene vanwege “externe veiligheidsfactoren” kon het bedrijf niet op bedrijventerreinen Wolfsveld (Gemert) of Bemmer IV (Beek en Donk) terecht. De gemeenteraad is altijd verdeeld geweest over de vraag of het bedrijf ter plekke eens zo groot zou kunnen worden. Een voorstel daartoe van B&W werd op 23 juni 2010 geweigerd door de gemeenteraad (in ieder geval Dorpspartij en Realisten). Toen ging men overigens nog uit van maximaal 40 doden bij een ontploffing, omdat het gevaar nog niet goed was onderzocht.

Twee jaar later (5 juli 2012) werd het nieuwe bestemmingsplan Marcogas en daarmee de uitbreiding alsnog politiek goedgekeurd door bijna de gehele gemeenteraad: CDA, Lokale Realisten, VVD, PvdA. De Dorpspartij bleef tegen. Door de “draai” van de Realisten was er een meerderheid voor. Wethouder Hoppezak was er toen van overtuigd dat het voorstel van B&W het meest veilig was.

De raad (behalve de Dorpspartij) was bang een procedure bij de Raad van State te verliezen en durfde kennelijk een in gang gezette trein niet te stoppen. Het CDA verwoordde het toen zo:

” Politiek is soms leuk soms niet. Hier is gewoon een besluit, koude cijfers versus heftige emoties. Dat is bijna niet te maken dat vergelijk. Maar bij een rechter gaan koude cijfers winnen. Dat voelt de fractie heel sterk bij dit onderwerp. Volgens de cijfers wordt de situatie veiliger en past die beter in de omgeving. Koude cijfers, heftige emoties en ook ongeloof, werkt het echt zo. Ja, zo werkt het echt.”

De SP stelt vraagtekens bij het argument dat het nieuwe Marcogas veiliger wordt dan het huidige. Als er in een veiligere situatie 200 doden kunnen vallen, wat kan er nu dan wel niet gebeuren? En waarom hebben ondernemer en overheid die situatie dan jaren laten voortbestaan?

Dat we de kwaliteit van de gemeenteraad en de gemeente niet moeten overschatten blijkt ook uit de uitspraak van de Raad van State  van dit jaar over Marcogas. De gemeenteraad had onvoldoende onderbouwd dat hij het plaatsgebonden risico (bij Marcogas)  niet had onderschat. Aldus de Raad van State na ingediende bezwaren.

Raad heeft veiligheid kinderen buiten beeld

Daarnaast had de raad de aanwezigheid van sportvelden en kinderen in de omgeving van Marcogas buiten de risico-berekening gehouden. De gemeenteraad had op dit punt niet alle relevante feiten en gegevens bij de planvorming betrokken. Het besluit van de gemeenteraad was op dit punt dan ook onzorgvuldig voorbereid en in strijd met de wet. Zeer opmerkelijk dat de gemeenteraad de veiligheid van eigen kinderen buiten beeld had.

De gemeente vindt dat een watersproeiinstallatie bij het vullen van een tankauto een plof bij Marcogas  moet voorkomen. Het risico wordt daarmee voldoende beperkt, aldus ook de Raad van State. Zij vernietigde dit jaar het besluit van de gemeenteraad van juli 2012, maar liet de rechtsgevolgen in stand. Maar de mensen van de Raad van State wonen niet bij Marcogas. Blijft over een kans op 200 doden en vele gewonden in Bakel. Ooit.

Naar Helmond of een ander groot bedrijventerrein

De SP vindt dat een Marcogas thuis hoort op een groot bedrijventerrein, zonder kinderen, ouderen of woonomgeving in de buurt. Onze stellige indruk is dat niet volhardend genoeg is geprobeerd om het bedrijf in Helmond of op een ander groot bedrijventerrein te vestigen. Hier ligt een verantwoordelijkheid van ondernemer en overheid. Durf van bewandelde paden af te stappen. Tik in Google  “Enschede 2000” en “afbeeldingen” in en zie waarom. Als Marcogas ploft, ploft Bakel mee.

Bernard Gerard heeft ook een stuk over MarcoGas op zijn weblog geplaatst.

Zie http://www.bjmgerard.nl/?p=605

Reacties

Ik heb al bezwaar aangetekend via de buurtbrief an de omwonenden. Toch nog wat extra aantekeningen: - laat een liefst internationaal expert de situatie beoordelen, niet iemand met gemeensteconnecties,
-refereer nog eerder aan de ramp
bij Los Alfaques destijds met die tankwagen en de camping aldaar....- in Bakel hoor je constant vuurwerk, bijna het hele jaar door.....pas een groep jeugdigen gearresteerd, maar blijkbaar vind ieder het normaal...- wat doet een veel te grote vuurwerk(bom) met een gasopslag ???

Veiligheid, veiligheid, veiligheid........neem a.u.b geen risico, beste gemeente......we betalen toch ook (al zoveel) tenminste toch voor onze veiligheid???

Heel goed stuk. duidelijk en komt sterk over.
Bedankt voor de hulp.

Groetjes Fien

Onze buurt(Bakel), moet veilig zijn. Wij met z'n allen hebben de bestuurders gekozen met het idee dat ze voor ons zullen opkomen, niets is minder waar. Nu gaat Nederland er prat op geen vluchteling terug te sturen, want het is er veel te gevaarlijk. En tellen wij dan niet mee met zo'n gevaarlijk bedrijf voor de deur ???

Beste bestuurders,
Hoe halen jullie het in jullie hoofd om de mensen van Bakel aan zulke risico's bloot te stellen.
Mijn stem krijgen jullie noooooooooit meer.

het is maar goed dat er uitbreiding komt bij Marco gas, dan is het in de toekomst weer een stuk veiliger in Bakel,prettigge kerstdagen