SP-alternatief: zorg moet er zijn voor de mens, niet voor de winst

11 december 2014

SP-alternatief: zorg moet er zijn voor de mens, niet voor de winst

Het is december. De maand van sinterklaas, kerst en oudjaar. De maand van dennenboom, oliebol, vuurwerk en de top 2000. Voor een aantal van ons is het ook de maand van extra eenzaamheid, zo blijkt uit een actueel onderzoek van de ANWB. De laatste jaren is december ook de maand van de nieuwe zorgpremie. Stap ik over of niet en welk pakket neem ik/nemen wij? Wat de SP betreft is deze marktwerking in de zorg zo snel mogelijk voorbij. En wordt ook het eigen risico verlaagd. En uiteindelijk afgeschaft. Zorg moet er als eerste zijn voor de mens, niet voor de winst.

SP-kamerlid Renske Leijten: met een Landelijke Zorgvoorziening laten we de duur betaalde zorgpremies achter ons.

SP-kamerlid Renske Leijten kwam in november met een plan voor een publieke basisverzekering genaamd ‘de Landelijke Zorgvoorziening’. Dit als alternatief voor de zorgverzekeraars. Een onderzoek van Maurice de Hond wees vervolgens uit dat 60 procent van de Nederlanders dit initiatief ziet zitten. Renske Leijten was daar blij mee. ‘Mensen zijn het zat dat de grote zorgverzekeraars enorme winsten maken en tegelijkertijd de premies verhogen’, zegt ze op de SP-site.

Beter en goedkoper

Met  één Landelijke Zorgvoorziening kunnen de premies omlaag, de kwaliteit van de zorg omhoog en wordt de macht van de zorgverzekeraars gebroken.  Leijten : ‘Eén organisatie is veel goedkoper dan vele verschillende zorgverzekeraars. En omdat we het publiek organiseren is het niet meer nodig om zoveel premiegeld op te potten. Daarbij laten we de tijd van winst maken met duur betaalde premies ook achter ons.’

Artsen en andere zorgverleners krijgen de zeggenschap terug om te bepalen welke behandeling en medicatie wordt voorgeschreven. Zij worden niet meer via de contracten met zorgverzekeraars gedwongen om af te wijken van hun (medische) beroepseer.

Mensen uitsluiten is afgelopen

Voor de Nederlander is het verdwijnen van de zorgverzekeraars ook goed nieuws, zegt Leijten: ‘Niet de zorgverzekeraar zal kiezen waar je zorg krijgt, dat doe je zelf. En het uitsluiten van verzekerden die hoge kosten met zich mee kunnen brengen, zoals chronisch zieken, oud-kankerpatiënten en ouderen, is afgelopen. De Landelijke Zorgvoorziening is er voor iedereen’.

‘Het invoeren van de Zorgverzekeringswet in 2006 heeft ons alleen maar op kosten gejaagd en we hebben daar steeds minder voor teruggekregen. Met de Landelijke Zorgvoorziening brengen we de zorg terug waar het hoort: bij de mensen en de professionals.’

Er is dus een alternatief voor de concurrentie tussen zorginstellingen, een Landelijke Zorgvoorziening.

De SP Gemert-Bakel vindt dat een goed plan. Jij ook? Nieuwsgierig? Lees er meer over op www.sp.nl/nieuws/.

Zie ook www.sp.nl/stopzorgreclames

Reacties

Betreffende de zorg verzekering , dit vind ik een zeer goed plan alle een gelijk zorg paket voor een gelijke prijs.Dan hoeven de verzekeraars ook geen reclame meer te maken van ons geld,ik weet dat deze kosten nu van menzis voor 2015 , zes miljoen euro's bedraagt,te gek voor woorden.