De nieuwe burgemeester: ruggengraat en aandacht voor hen die het minder hebben

21 februari 2016

De nieuwe burgemeester: ruggengraat en aandacht voor hen die het minder hebben

We mogen haar of hem niet kiezen. Maar zij of hij komt er wel. Een nieuwe burgemeester voor Gemert-Bakel. We mochten als inwoners de afgelopen tijd bij de gemeente kenbaar maken welke eigenschappen de nieuwe burgemeester moet hebben. De commissaris van de Koning, Wim van de Donk, komt op 14 maart persoonlijk naar Gemert om te horen waar de nieuwe burgemeester aan moet voldoen. De achterliggende vraag is: wanneer is iemand een goede burgemeester voor Gemert-Bakel?

SP Gemert-Bakel vindt dat de nieuwe burgemeester echte voelbare betrokkenheid bij onze burgers moet tonen, betrokkenheid vanuit het hart. En zeker vooral aandacht moet hebben voor de inwoners die het minder hebben; hij moet te vertrouwen zijn en beschikken over ruggengraat. En natuurlijk moet hij in de gemeente (willen) wonen.

Een burgemeester moet zijn rollen goed vervullen. Een burgemeester is zo’n beetje het gezicht van een gemeente. We zien hem (of haar) bij het uitreiken van lintjes, bij de ontvangst van sinterklaas en bij andere feestelijke momenten. Maar hij heeft ook andere rollen. Zo is hij voorzitter van de gemeenteraad. Daarin mag hij niet meebeslissen (stemmen). Ook is hij voorzitter van het college van B&W, het dagelijks bestuur. Daar – achter de schermen- heeft de burgemeester juist wel een zware inhoudelijke stem. En als het goed is heeft hij persoonlijk gezag en daarmee informeel invloed in Gemert-Bakel.

Een frisse wind
De nieuwe burgemeester voegt alleen iets toe aan Gemert-Bakel als hij echt onafhankelijk is en toch weet te verbinden. Hij moet geen marionet zijn van de grootste raadsfracties en/of de ambtelijke leiding. Want dan krijgt Gemert-Bakel meer van hetzelfde. Bij voorkeur kent hij nu niemand in het gemeentehuis. En wil hij geen deel gaan uitmaken van een familiecultuur binnen de gemeentelijke organisatie. Een frisse wind is welkom.

Dat betekent dat hij en zijn familie ook moet beschikken over ruggengraat, relativeringsvermogen en humor. Want de Gemert-Bakelse politiek is niet voor watjes. De bestaande machten zullen hem of haar willen sturen. Van de laatste drie burgemeesters van Gemert zijn er twee voortijdig vertrokken.  De nieuwe burgemeester moet dus in zijn eenzame rol om kunnen gaan met eventuele langdurige tegenwerking – achter de schermen. En toch het goede doen.

Willen dienen
Het is daarom belangrijk dat hij persoonlijk in balans is, ook zonder deze baan die 7554 euro bruto per maand oplevert. Dat hij de functie van burgemeester niet nodig heeft vanuit bijvoorbeeld de persoonlijke behoefte om aandacht, of om in zaaltjes voorop te willen staan. Hij moet oprecht het Gimmers-Bakelse volk willen dienen. Met extra aandacht voor hen die het minder hebben. Want de economische krachten in Gemert-Bakel die het goed hebben zijn al goed vertegenwoordigd in de lokale politiek.

Hart bij hen die het minder hebben
In de sollicitatie van de nieuwe burgemeester staat bij voorkeur niet dat hij lid is van een werkgeversclub of het bestuur van een golfbaan. We zien liever dat hij durft te kiezen voor de andere sociale groep dan waartoe hijzelf waarschijnlijk behoort. Hij is bijvoorbeeld actief betrokken bij de opzet van een kledingbank of een organisatie die zorgt voor het welzijn van kinderen die het minder hebben. Hij moet met de rijken van Gemert-Bakel om kunnen gaan, maar zijn hart moet bij de armen en middengroepen liggen. Als voorbeeld is paus Franciscus te noemen, maar dan zonder god. Iemand die  “buitenkant” niet zo belangrijk vindt, die opkomt voor de zwakkere en onrecht actief bestrijdt. Zo iemand tot burgemeester kiezen vergt mogelijk ook lef van onze commissaris van de koning. Gemert-Bakel krijgt dan tenminste geen grijze muis als burgemeester, maar een persoonlijkheid.

Met een beetje geluk heeft de nieuwe burgemeester ook nog wat verstand van het beheren van publiek geld. Want te veel miljoenen uitgeven is onder het bewind van CDA en Dorpspartij goed gelukt. Gevolg is een veel te hoge OZB-aanslag gedurende jaren voor ons als inwoners. Nog steeds moeten we miljoenen bijeenschrapen de komende jaren. Dat had anders kunnen zijn.

Iedereen mag solliciteren op de vacature van burgemeester van Gemert-Bakel. Als SP Gemert-Bakel hopen we dat er een serieuze kandidaat met ons gewenst profiel bijzit.

Huurhuis
Oh ja, er is nog een andere wens. Bij voorkeur heeft de kandidaat-burgemeester nu een huurhuis, zodat hij gemakkelijk en graag naar Gemert of Bakel kan en wil verhuizen! Of woont hij of zij al in onze gemeente?