Marcogas Bakel veel gevaarlijker dan de mileuvergunning aangeeft

9 oktober 2016

Marcogas Bakel veel gevaarlijker dan de mileuvergunning aangeeft

Foto: SP Gemert-Bakel

BAKEL - Op 14 september 2016 heeft de Raad van State (RvS) uitspraak gedaan, over de op 12 mei 2015 verstrekte milieuvergunning aan Marcogas in Bakel voor de uitbreiding tot 180 ton gasopslag.

Bewust of onbewust verkeerd berekend?

De SP heeft al meerdere artikelen over Marcogas gepubliceerd, waarin wij vrezen voor de veiligheid van inwoners van Bakel. De RvS geeft ons daarin nu gelijk door in haar uitspraak o.a. te stellen dat er door het college van B&W “niet op de juiste wijze verantwoording is afgelegd over het groepsrisico”. In gewoon Nederlands betekent dat, dat het risico voor groepen mensen in de buurt van Marcogas veel groter is dan de college ons wil laten geloven. Het college heeft aangegeven dat de evenementen op de “groene long” en het “jeugdterrein” in de risicoberekening zijn meegenomen, maar in werkelijkheid zijn de evenementen er buiten gehouden. Marcogas lijkt daardoor veiliger dan het is. Het college heeft dus onjuiste informatie verstrekt aan de gemeenteraad en inwoners . De gemeenteraad heeft daardoor destijds niet de juiste afwegingen kunnen maken. Binnen de politiek geldt dit als een absolute doodzonde.

Opnieuw

De RvS heeft het college nu opgedragen een nieuwe risicoberekening te maken, waarin 12 x 1000 bezoekers van een evenement extra worden meegenomen. B&W is opgedragen de uitkomst daarvan “op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend te maken”. Vraag 1 is nu of de gemeenteraad dit keer wel zijn rug durft recht te houden.

In mei 2015 hadden de raadsleden ook geen enkele moeite met het collegebesluit om het belang van 1 ondernemer zwaarder te laten wegen dan dat van 240 mogelijk dodelijke slachtoffers en een veelvoud aan gewonden. Als je als volksvertegenwoordiger die stap kunt nemen ben je dan wel gevoelig voor nog meer extra slachtoffers? Vraag 2 is of de gemeenteraad accepteert dat het college onjuiste informatie heeft verstrekt. Of vindt zij dat daar volgens goed politiek gebruik consequenties aan verbonden moeten worden? En waarom? Waarom wordt Marcogas niet verplaatst naar een veilige afstand buiten de bebouwde kom? Waarom houdt het college zo krampachtig vast aan deze locatie tussen evenemententerrein en jeugdhuis en op de rand van een woonwijk? Waarom negeert het college dan nog steeds, dat Marcogas bij de gevaarlijkste bedrijven (BRZO) van Nederland behoort?

Nog drukker rondom Marcogas

Recentelijk heeft “de Stem van Bakel” het concept “Dorpsplan Bakel” gepresenteerd. Onder het kopje: “Bakel biedt een veilige woonomgeving” vinden we alleen acties als “verbetering aanpak jongerenoverlast”, “onveilige verkeerssituaties monitoren” en “onderlinge sociale controle”. Hoe graag hadden we daar gelezen: “Geen massale gasopslag aan de rand van het dorp” of “geen gevaarlijk gastransporten door de straten van het dorp”. Helaas. Wel vinden we in het concept een voorstel voor extra camperplaatsen op de “Groene Long”. Het CDA overweegt een sporthal tussen Parochiehuis en Wilbertsdries. Realiseert het college zich dat ze een zorgplicht heeft en de veiligheid van haar inwoners moet garanderen en niet de andere kant op moet kijken?

SP Gemert-Bakel