Ook SP moet lang op antwoorden van gemeente wachten.

4 februari 2017

Ook SP moet lang op antwoorden van gemeente wachten.

Tijdens de raadsvergadering van 2 febr. gaf een raadslid aan dat hij nog steeds wacht op beantwoording van vragen door B&W, die hij eind november had gesteld.

Dat dit geen uitzondering is, blijkt uit het feit dat de SP ook nog steeds wacht op beantwoording van onderstaande vragen.

Normaal moet de gemeente antwoord geven op vragen van burgers binnen een termijn van 6 – 8 weken.

Daarom herhalen we de vragen maar via deze weg.

Aan B&W van de gemeente Gemert-Bakel,

Ridderplein 1, Gemert

Betreft:  Geitenfokkerijen in Gemert-Bakel

Gemert , 2  december 2016.

Geacht college,

Het is bekend dat er zeer nadelige gevolgen kunnen zijn voor de burger bij een geitenfokkerij. Hier valt o.a. te denken aan Q-koorts. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken/bewezen dat, ook al zijn de geiten gevaccineerd tegen Q-koorts (Coxiella), de geiten nog drager kunnen zijn van deze Coxiella- bacterie.

In het kader van de Wet Publieke Gezondheid o.a. (Hoofdstuk I, artikel eerste lid, onder f,l,m,n en hoofdstuk 2, artikel tweede lid, onder a,b,c,d) de volgende vragen aan uw college:

1. Welke garantie heeft de burger, dat er geen nadelige gevolgen zijn voor de gezondheid als de gemeente een vergunning afgeeft voor vestiging van een geitenfokkerij in Gemert-Bakel?

2. Hoe en wie gaat bij de geitenhouderijen emissie van primaire en secundaire fijnstof, emissie van geurstof, endotoxines meten, registreren, monitoren en handhaven?

3. Zijn deze meet-, monitorings- en handhavingsgegevens openbaar en ook beschikbaar voor de burger?

4. Hoe wordt het mestprobleem van geitenfokkerijen (vervoer mest, bewerking van de mest) opgelost?

5. Indien er toch Q-koorts uitbreekt bij een geitenfokkerij en er besmettingen/slachtoffers vallen, wie draagt dan de kosten?

6. Welke effecten zijn er op de natuur en milieu?

Graag willen wij antwoord van u op deze vragen.

Hopende op een spoedig en afdoend antwoord.

Met vriendelijke groet,

SP afd. Gemert-Bakel

Als we een antwoord hebben gekregen, zullen wij dit u zeker laten weten.