Voormalig wethouder rechtvaardigt immoreel gedrag

23 juni 2017

Voormalig wethouder rechtvaardigt immoreel gedrag

Je houdt het niet voor mogelijk! Oud-wethouder Hoppezak vindt dat hij terecht gebruik maakt van de wachtgeldregeling voor bestuurders. Een regeling die bedoeld is om bestuurders die ongewild hun baan kwijtraken een garantie op inkomen te geven. Net als de WW voor werknemers.

In een artikel in het Eindhovens Dagblad (d.d. 17 juni 2017) wordt Hoppezak geciteerd met de woorden dat hij zich kan voorstellen dat de reservering in de gemeentelijke begroting ‘bij sommigen de wenkbrauwen doet fronsen’. En terecht! Het gebruik van deze regeling is niet bedoeld zoals in dit geval gebeurt.

Al in een eerder artikel, vlak na de vorige verkiezingen, heeft de SP Gemert-Bakel haar ongenoegen geuit over het oneigenlijk gebruikmaken van de genoemde wachtgeldregeling. Ook nu is er sprake van een vrijwillige keuze en dan heb je geen recht op een uitkering. Onze huidige demissionair-minister Plasterk heeft dat indertijd aangegeven na de nodige commotie in het land. Hij heeft deze regeling zover ik weet niet aangepast en blijft dus wel medeschuldig aan deze oneigenlijke invulling.

Rechtvaardiging

Het is bijna komisch om te lezen, maar in feite is het in en in triest, dat dhr Hoppezak rechtvaardiging zoekt in het feit dat hij vrijwillig is opgestapt. De reden zou dan zijn dat hij met ongeschonden blazoen is vertrokken. Had hij zich laten wegsturen dan zou het veel meer geld kosten aan de gemeente. Wat een drogreden! “Ik kan overal met opgeheven hoofd binnenkomen!”, laat hij optekenen in het eerder genoemde artikel in het ED. Nou, bij ons niet. Wij zien hier iemand die dubbel profiteert van het openbare baantje dat hij bekleedde. Is het te rechtvaardigen netwerken op te bouwen als je wethouder bent en daar bovenop nog geld mee te krijgen ook?

En als u vrijwillig opstapt?

Is er voor u een regeling als u vrijwillig stopt met werken bij een bedrijf, instelling of als ambtenaar? Bij mijn weten niet. Ook niet als u het oneens bent met een aantal zaken m.b.t. uw werk, zoals de rechtvaardiging van deze oud-bestuurder luidt. Alleen de grote jongens in het bedrijfsleven krijgen geld mee als ze vrijwillig of gedwongen vertrekken, maar de gewone burger niet. En zo’n grote jongen is een wethouder nou toch ook weer niet.

U zult bij vrijwillig vertrek op een houtje moeten bijten of uw spaargeld op moeten maken.

Ethiek en politiek

Vaak hoor en lees je dat de mensen geen vertrouwen hebben in de politiek. De term zakkenvullers wordt snel genoemd. Helaas moeten we constateren dat het hier weer eens bewaarheid wordt. Je krijgt niet het gevoel dat politici zich veel gelegen laten liggen aan waarden als het over hun eigen portemonnee gaat. Dan weten ze wel waar Abraham de mosterd haalt. En dat zijn de mensen die het goede voorbeeld moeten geven. En de kleine man maar boetes opleggen voor het minste of geringste vergrijp. En wie draait er voor de financiële consequenties op? Inderdaad, u als belastingbetaler.

De SP Gemert-Bakel vindt het gedrag van onze oud-wethouder zeer laakbaar.

Marius Vos

SP-afd. Gemert-Bakel

Reacties

Hebben jullie iets ondernomen om in de toekomst de wachtgeldregelingen, zoals voor Hoppezak, niet meer mogelijk te maken.
Dit zou een voortdurend agendapunt moeten zijn.
Tweede voortdurende agendapunt zou moeten zijn het milieu en wel kippen-, varkens- en geitenboeren. Veestapels moeten veel kleiner worden.