Van Muizenhol naar geitenhol naar rattenhol

20 juli 2017

Van Muizenhol naar geitenhol naar rattenhol

Eindelijk heeft een overheid het gezondheidsbelang van mensen voor laten gaan op economische belang. Provinciale Staten van Noord-Brabant geven tot 2020 geen vergunningen meer af voor het bouwen van nieuwe geitenstallen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen in de
buurt van geitenstallen een te groot risico lopen op longinfecties. Daarom komt er voorlopig geen geitenstal aan Muizenhol in Bakel.

De directe buurtbewoners zullen met deze beslissing blij zijn. Maar ook anderen mogen zich gelukkig prijzen. Denk aan bewoners van de Kanthoeve, van Dierdonk, recreanten bij de Aarlese visvijver en campinggasten in de buurt. Maar ook bewoners van Bakel die op niet al te grote afstand wonen, hebben hier voordeel van.
Zou de gemeente Gemert-Bakel een voorbeeld kunnen nemen aan de provincie?

Geitenhol

Met het voorlopig niet doorgaan van de megageitenstal aan Muizenhol zijn zeer zeker nog niet alle gezondheidsproblemen, veroorzaakt door intensieve veehouderij, opgelost. Een al langer bekend probleem bij het geitenbedrijf aan de Grotelseheide bestaat nog steeds. Omwonenden van deze geitenstal hebben al jaren overlast. Vele van de buurtbewoners hebben in het verleden Q-koorts opgelopen en dragen de gevolgen daarvan nog altijd bij zich.

De veehouder in kwestie overtreedt, net als in het verleden, nog steeds de regels. Bijv. groter bouwen dan is toegestaan, jaren teveel geiten houden, mest open en bloot buiten opslaan, erfbeplanting die tekort schiet of ramen open terwijl deze dicht moeten zijn. Ofwel: betreffende geitenboer moet steeds achter zijn broek gezeten worden om conform zijn vergunning te werken. Is dit symptomatisch voor de veeteeltsector of alleen maar een
incident?

De buren van het genoemde geitenbedrijf hebben nog altijd enorme overlast van de dieren. Het barst er van de vliegen en ze ademen constant fijnstof in. De horren van de buitenveranda moeten regelmatig schoongemaakt worden, omdat ze vol zitten met fijnstof.

En tot overmaat van ramp is er ook sprake van een rattenplaag in de omgeving.

Rattenhol

De buurtbewoners hebben al sinds eind 2016 regelmatig last van bruine ratten. Deze dieren zien ze lopen over het erf of een hond loopt met een dode rat in zijn bek. Er is een ongediertebestrijder ingehuurd, maar of deze de ratten kan verdelgen, is maar de vraag?

Waarom komt de bruine rat nu naar Grotelsheide, terwijl de mensen daar voorheen geen last van hadden? Heeft dit te maken met voedselopslag voor de geiten? Want balen voer liggen er in overvloed, meer dan voor een gewone bedrijfsvoering nodig is. Er ligt nu zelfs een vergunningaanvrage voor verdubbeling van de veevoervoorraad. Dat wordt een berg waar niet over heen te kijken is. Laten we hopen dat de gemeente dit niet toestaat om te voorkomen dat er straks sprake is van een rattenplaag.

Zou ons gemeentebestuur het lef hebben om net zo dapper te zijn als de provincie en staan voor de gezondheid van haar inwoners? Veel lichamelijk en geestelijk leed bij omwonenden kan voorkomen worden. Misschien dat er dan op termijn iets gekort kan worden op