“Even voorstellen” Jaap Minnema - Nummer 4 op de kieslijst.

1 maart 2018

“Even voorstellen” Jaap Minnema - Nummer 4 op de kieslijst.

Mijn naam is Jaap Minnema. In het dagelijks leven werkzaam als adviseur ICT gebruik tbv gepersonaliseerd leren binnen PO en VO en ik woon tot volle tevredenheid in Gemert.

Op 21 maart 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen en tot onze grote vreugde doet deze keer de SP in Gemert-Bakel ook mee. In de komende periode wil ik mij daarbij gaan bezighouden met economie en sport. Hierbij alvast wat ambities voor de komende raadsperiode:

In Gemert wordt er al langere tijd gesproken over de aanpassing van de N279. Wij vinden dat de lange wachttijden bij de Beekse brug snel moeten worden opgelost. Ook de SP geeft hier hoge prioriteit aan. Tevens vinden wij de door Helmond voorgestelde omleiding om Dierdonk onwenselijk.

De bereikbaarheid van Gemert dient in zijn algemeenheid zo groot mogelijk te zijn. Daarbij is het openbaar vervoer een essentieel onderdeel. Wij vinden dat er teveel bestemmingen zijn waar je met het openbaar vervoer veel te lang onderweg bent, door oa noodzaak tot overstappen. Een goed voorbeeld hiervan is de verbinding tussen Gemert en Den Bosch. Investering in beter openbaar vervoer ontlast bovendien het te frequent gebruik van de auto, waardoor filevorming kan worden teruggedrongen. Voorgestelde verdere verbreding van de N279 lijkt ons korte termijn politiek, gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s en Kunstmatige Intelligentie.

Wij zijn als SP ook groot voorstander van een nieuw te bouwen zwembad voor de Gemertse bevolking. Hierbij zouden wij het een goed idee vinden om alle betrokken groeperingen (zwemverenigingen, burgers, beheerder en catering) gezamenlijk een oplossing te laten uitwerken, waarbij de gemeente slechts als facilitator optreedt en niet zelf beleid gaat maken. Uiteraard dient de gekozen bouw dan wel binnen het door de gemeente beschikbaar zijnde budget te passen.

Wij zijn sowieso voor meer burgerinitiatieven binnen de gemeente, waardoor het draagvlak van projecten vergroot wordt en de bureaucratie tot een minimum kan worden teruggebracht. Door samenwerking tussen bedrijven, burgers en instellingen wordt er optimaal rekening gehouden met alle belanghebbenden binnen de lokale maatschappij.

Voor het MKB vinden wij dat er meer ruimte en faciliteiten zou moeten worden vrijgemaakt voor innovaties bij starters en door samenwerkingen tussen en met bestaande bedrijven. Delen en samenwerken zou het nieuwe credo dienen te zijn, wat ons betreft. Aansluiting op de Brainport kan leiden tot steeds mooiere, nieuwe technieken oa door robotisering in landbouw, economie en zorg. Hierdoor wordt een duurzame weg ingeslagen richting een circulaire economie, waarbij keuzes in ontwikkeling en vernieuwing van de landbouw geleid worden door belangen van volksgezondheid en milieu. Duurzame landbouw zorgt hierbij voor gezonde nieuwe producten en een nieuw verdienmodel, waarbij ook de agrariër een eerlijke marge verdient voor zijn gedane arbeid.

De SP is dus er klaar voor om aan een solidaire, duurzame en welvarende ontwikkeling van Gemert-Bakel een belangrijke bijdrage te leveren. Wij rekenen 21 maart hierbij op úw support.