Interview met lijsttrekker Jan Hoevenaars

16 maart 2018

Interview met lijsttrekker Jan Hoevenaars

Wat is jouw motivatie om lijsttrekker te worden van de SP afdeling Gemert-Bakel?

De lokale SP’ers hebben mij unaniem gekozen tot lijsttrekker, waarvoor ik alle SP-leden zeer dankbaar ben. Ik heb mij altijd ingezet voor een vrije samenleving waarin solidariteit voorop staat. Ook een gezond milieu voor mens en dier vind ik heel belangrijk. De SP in Gemert-Bakel zet vol in op meer schone energie en minder intensieve veehouderij. Voor ons is de mens het uitgangspunt, niet het geld. De SP gelooft in gelijke kansen voor iedereen. We komen daadwerkelijk in actie, samen met de inwoner van Gemert-Bakel.

Hoe gaat de SP in Gemert-Bakel de komende vier jaar het verschil maken?

De SP vindt dat de bevolking meer betrokken moet worden in besluitvorming van de gemeente. Dat is niet alleen democratisch, je maakt op die manier ook gebruik van de kennis en ervaring die in de samenleving aanwezig is. Besluiten kunnen daar alleen maar béter van worden. Democratie betekent méér dan eens in de vier jaar je stem uitbrengen  vervolgens alles aan de politiek over te laten. De SP wil de komende jaren het gemeentebestuur uit z’n ivoren toren halen. De SP is duidelijk, integer, sociaal, actief, zichtbaar voor en dichtbij de mensen in de wijken en dorpen. En we hebben ‘ginne schrik’. Voor ons is een zetel in de gemeenteraad geen doel op zich, het is een middel om iets voor elkaar te krijgen in Gemert-Bakel. Een sociale, duurzame en democratische gemeente, daar ga ik voor!

Goede, betaalbare zorg voor iedereen is een typisch SP-punt. Hoe is het daarmee gesteld in Gemert-Bakel?

Daar valt zeker nog wel het een en ander in te verbeteren. Een belangrijk punt voor ons is dat het gemeentelijke budget voor zorg, bijvoorbeeld thuiszorg, niet in de algemene middelen mag verdwijnen. Het mag niet opgesoupeerd worden aan andere zaken. Geld dat voor zorg bedoeld is, moet ook voor de zorg gebruikt worden! De mensen die thuiszorg ontvangen, hebben het vaak al niet breed, en dan valt het niet uit te leggen dat gemeentelijk zorggeld aan andere zaken wordt besteed, zoals in het verleden wel is gebeurd. Sterker nog, wij vinden dat als er een tekort ontstaat in het zorgbudget, dat tekort dan aangevuld moet worden vanuit de algemene middelen. Goede en betaalbare zorg voor iedereen staat bij ons inderdaad hoog in het vaandel.

Hoe kijkt de SP naar de veehouderij in de gemeente?

Wij plaatsen volksgezondheid in dierenwelzijn voorop. Daarom willen wij dat de gemeente opnieuw kritisch kijkt naar het bestemmingsplan voor het buitengebied. Het is voor ons zeker niet vanzelfsprekend dat de veehouderij daar alle ruimte moet krijgen, integendeel. Er moet goed gekeken worden naar de risico’s voor de volksgezondheid. Veehouderij is prima, zolang die op een maatschappelijk verantwoorde manier gebeurt. Daarom willen wij de veehouders in Gemert-Bakel uitnodigen om met ons in gesprek te gaan over de juiste invulling van de veehouderij en mestverwerking, gestoeld op de belangen van de gehele gemeenschap. Wij staan voor strikte actieve handhaving van de afgesproken normen voor stank, geluid, luchtverontreiniging, erfbeplanting en het verwerken van mest. Waar mogelijk proberen we die normen verder aan te scherpen aan de hand van nieuwe gezondheidsregels en dierenwelzijnregels. Verder hanteren wij het principe dat de vervuiler betaalt. De opbrengst van de boetes gebruiken we om de boeren die wel op een verantwoorde wijze handelen, te ondersteunen, bijvoorbeeld door de installatie van zonnepanelen op de stallen.