Golfbaan blijft zorgenkind

24 oktober 2018

Golfbaan blijft zorgenkind

De golfbaan op de Stippelberg blijft voor Gemert-Bakel toch wel een hardnekkig zorgenkindje. De gemeente heeft inmiddels maar liefst 13 miljoen euro in de golfbaan geïnvesteerd. Een krankzinnig bedrag, vindt de SP Gemert-Bakel. Dan wil je als burger op zijn minst toch wel weten wat er gebeurt met je gemeenschapsgeld: Wordt dit wel goed besteed?

Hoewel de huidige situatie bij de golfbaan de burger nog niet daadwerkelijk geld heeft gekost, staat er al wel een vordering wegens aflossing bij de gemeente open van ruim 5 ton euro. Hierop heeft de golfbaan slechts rond de 20 duizend euro afbetaald.

Volgens de heer Maasakkers (voorzitter beheerstichting) is het echter niet in het belang van de stichting om het exacte verlies van de golfbaan over 2017 naar buiten te brengen. Dat zou niet handig zijn, omdat de concurrentie meekijkt. Hoezo? Je onderscheidt je toch als golfbaan door kwaliteit te koppelen aan klantgerichtheid? Dan moet het publiek toch ook snappen dat je in de opstartfase nog geen winst kunt maken?

Vooraf sprak het bestuur voor 2017 bijv. nog de verwachting uit op een kleine plus uit te zullen komen, maar dat bleek gebaseerd te zijn op een foute berekening. Dat kan zo zijn, maar getuigt niet echt van een helder bedrijfsinzicht van het bestuur, toch? “Het is ook niet aan ons om exacte cijfers naar buiten te brengen”, zegt de verantwoordelijke wethouder (Miranda de Ruiter, CDA) desgevraagd. “Het zijn de cijfers van de beheerstichting”. Oké, maar als dat inderdaad zo is, mogen zij óók zelf opdraaien voor eventuele verliezen in de exploitatie, vindt de SP Gemert-Bakel. Als je pretendeert zelfstandig te zijn, horen daar ook de bijbehorende verantwoordelijkheden bij.

Inrichting van de golfbaan is destijds betaald door de gemeente (met geleend geld) en kostte een slordige 2,7 miljoen euro. En blijkbaar heeft de gemeente zich destijds ook nog eens opgeworpen als bankinstelling: Voor het bouwen van het luxueuze, rietgedekte clubgebouw van de golfbaan verstrekte zij een hypothecaire lening van maar liefst 2,5 miljoen euro. Allemaal waanzinnige bedragen, waarmee de gemeente veel leuke dingen had kunnen doen, waar een breed publiek (bijv. in de zorg) baat bij gehad zou hebben.

De gemeente laat de golfbaan echter nooit failliet gaan, zegt wethouder Miranda de Ruiter. Want, als dat wel gebeurt, wordt het geheel in de originele staat teruggebracht of wordt (eventueel in delen) verkocht aan een commerciële partij. Bij het zelfstandig zijn hoort echter ook risico’s durven dragen, die horen bij het acteren op de markt. Structureel verlies draaien betekent daar nl keihard een faillissement over je afroepen.

Misschien dat de wethouder toch iets te dicht bij het vuur zit, om hier neutraal naar te kunnen kijken. Kortom, voor een gemeente, die toch al niet zo ruim in het geld zit, is dit een riskante situatie, vinden wij. Het wordt echt tijd om harder in te grijpen. Dus gemeente, draag je verantwoordelijkheid en kom eindelijk eens fatsoenlijk in actie.