Machtspolitiek voor golfbaan

8 juli 2019

Machtspolitiek voor golfbaan

Dinsdag 12 mei was er een dramatische commissievergadering, waarin oa het verbeterplan voor de golfbaan op de agenda stond. De golfbaan bestaat sinds 2010 en heeft nog geen enkel jaar winst gemaakt of ook maar break-even gedraaid. Een uiterst triest resultaat, vindt de SP.

Afgelopen vrijdag heeft het CDA het ontstaan hiervan in het Gemerts Nieuwsblad enigszins toegelicht. Men vergat echter te vermelden dat het CDA wethouders waren, die verantwoordelijk waren voor de roekeloze deal en de negatieve resultaten van de golfbaan in haar 10-jarig bestaan.

In genoemd artikel staat dat de gemeente toendertijd heeft gekozen voor zekerheid. Oh ja? Voor wie dan? Zeker niet voor de gemeente en haar burgers. Het verstrekken van een onverantwoordelijke lening van miljoenen, met geen enkele garantie voor tijdige terugbetaling. Slechts boterzachte afspraken, waarbij geen enkele sanctie stond op bij het niet nakomen hiervan. Niet echt een solide zakelijke transactie dus, vindt de SP. Bovendien konden deze miljoenen natuurlijk veel beter worden besteed aan bijv de jeugdzorg of aan de vele andere sporten, waaronder het zwemmen.

Even verderop zegt het CDA dan nog: “Weglopen van moeilijke dossiers doen wij niet. Daar zetten wij de schouders onder”. Hoezo dat dan? Het enige wat de gemeente steeds doet, is weer schulden kwijtschelden. De periodieke gesprekken en het financiële toezichtkader heeft afgelopen jaren ook niet veel zinnigs opgeleverd. Er is pas onlangs enige beweging in het geheel gekomen, toen de gezamenlijke oppositie de coalitie tot dringende actie aanspoorde. De beheerstichting werd opgedragen een fatsoenlijk verbeterplan op te stellen. Daar kregen ze dan wel vier maanden de tijd voor.

In dit plan wordt echter de nadruk gelegd op het reduceren van de kosten en niet op het beter uitnutten van de unieke eigenschappen van de golfbaan. Ditzelfde werd echter ook al voorgesteld in het verbeterplan van 2015, wat toen evenmin een succes werd. De SP vindt dat beheerstichting en golfbaanmanager teveel naar binnen gericht zijn.

Wil de golfbaan ooit rendabel worden, is aandacht voor marketing en PR onontbeerlijk. Business-arrangementen voor personeel en klanten van bedrijven, tesamen met ludieke acties met andere golfbanen kan veel geld opleveren. Omzet zou verdubbeld kunnen worden, minder afhankelijk van vaste leden. Dat vergt een andere marktbenadering, een hele opgave voor het huidige team.

In de commissievergadering werd in eerste instantie door de meerderheid besloten dat de huidige inhoud van het verbeterplan ontoereikend was en ongeschikt voor beoordeling in de raad. Tot onze verbazing werd de woordvoerder van de Dorpspartij aan het einde van de vergadering zwaar onder druk gezet om alsnog met behandeling in de eerstvolgende raadsvergadering akkoord te gaan. Een sterk staaltje machtsmisbruik van de coalitiepartijen.

Wat voor spelletje wordt hier gespeeld? Wij wisten niet eens dat je terug kon komen op een aangenomen besluit door de commissie. Weer een truc van het CDA en de Dorpspartij om toch hun zin te krijgen? Of zit hier meer achter? Wij zullen de wethouder hierover wederom aan de tand voelen. Wordt vervolgd, dus.

Namens de SP Gemert-Bakel
Therese v/d Eventuin