Kamervragen SP over Bevers en Hoppezak

23 juni 2014

Kamervragen SP over Bevers en Hoppezak

Nog niet zo lang geleden werd het nieuwe college van B&W van Gemert-Bakel gepresenteerd. Zoals bekend, is Gemert-Bakel door eigen toedoen een armlastige gemeente. Met miljoenen in de min. En dat nog jarenlang. Daarom pleitte de SP Gemert-Bakel voor geringe loonkosten aan wethouders. Drie wethouders bijvoorbeeld. Of vier voor de prijs van drie, door middel van deeltijdbanen. Het werden vier wethouders, die gemiddeld een 80 procentbaan hebben.

Echter, Bevers en Hoppezak doen maandelijks nog een extra greep in de gemeentekas. Zonder daarvoor te werken. En dat werd voor de inwoners van Gemert-Bakel verzwegen. Zij vullen hun inkomen aan met wachtgeld uit hun vorig wethouderschap, zo onthulde het Eindhovens Dagblad onlangs. Ook twee CDA-wethouders uit Helmond doen dat, zo bleek uit dat bericht. En een wethouder in Asten en Eersel.

Verwerpelijk

De wet sluit dit kennelijk niet uit. Maar moreel is het natuurlijk verwerpelijk. SP Tweede Kamerlid Ronald van Raak heeft minister Plasterk (PvdA, Binnenlandse Zaken) gevraagd wat hij vindt van het gedrag van onder andere de Gemertse en Helmondse wethouders. Verder heeft hij de minister gevraagd of in andere gemeenten deze constructie ook wordt gebruikt. Tot slot wil hij van Plasterk weten hoe hij het gat in de wet gaat dichten.

Wachtgeld is bedoeld voor werkloze ex-bestuurders, die op zoek zijn naar een andere baan. Niet voor werkende bestuurders die zelf voor die (deeltijd)baan hebben gekozen. Bovendien verdienen wethouders ook in deeltijd een mooi salaris. Dit aanvullen met wachtgeld is onnodig gebruik van de regeling en graaigedrag. “De wethouders die deze truc gebruiken moeten eens kijken naar hun moreel kompas,” schreef het Eindhovens Dagblad terecht. De SP Gemert-Bakel roept de wethouders Hoppezak en Bevers op om af te zien van het onnodig gebruik van een wettelijke regeling.

Fatsoen moet je doen

In het gemeentehuis wordt veel gesproken over fatsoen. Maar fatsoen moet je doen, zeker als wethouder van Gemert-Bakel. Dit gedrag laat opnieuw zien dat het anders moet  in het gemeentehuis van Gemert-Bakel. Wethouders hebben een voorbeeldfunctie, bijvoorbeeld naar ambtenaren.

Het door hemzelf onnodig innen van wachtgeld is extra belastend voor de geloofwaardigheid van wethouder Bevers. Hij is wethouder van de minima, maar int zelf onnodig wachtgeld zonder tegenprestatie. Dat geld zou ook  besteed kunnen worden aan armoedebestrijding in onze gemeente. Dat kan nu nog rechtgezet worden.

Ook de raadsfracties hebben hier een signalerende taak. Bijvoorbeeld bij het vaststellen van de gemeentelijke kosten die gemoeid zijn met het wachtgeld van beide wethouders.