Dorpspartij leidt Gemert-Bakel naar meer stank

8 september 2014

Dorpspartij leidt Gemert-Bakel naar meer stank

Onder aanvoering van de Dorpspartij heeft de gemeenteraad van Gemert-Bakel deze zomer stilletjes een slecht besluit genomen. Boerenbedrijven mogen in een deel van het buitengebied van Gemert-Bakel net zoveel stank produceren als voorheen. Meer stank zelfs dan in de landbouwontwikkelingsgebieden bij De Rips en Elsendorp.

Dit besluit gaat tegen de Brabantse politieke trend in om de samenleving en de veehouderij meer in evenwicht met elkaar te brengen. Chronische stankoverlast is slecht voor de volksgezondheid.

“Geurgehinderden”

Het effect van dit raadsbesluit van 10 juli 2014 is volgens de gemeente zelf:”Het woon- en leefgebied krijgt deels te maken met een hogere geurbelasting. (…) De kans bestaat dat er in de toekomst meer geurgehinderden zullen ontstaan.” In gewone mensentaal: voor een aantal inwoners gaat het meer stinken de komende jaren.  Ook heeft het besluit volgens B&W tot gevolg dat er meer ontwikkelruimte ontstaat voor de veehouderij.

Waar

Het gaat bijvoorbeeld in Gemert om de gebieden ten noorden en zuiden van de Rooije-Hoefsedijk, bij Esdonk en de Koksedijk, bij de Daalhorst en Tereyken en bij de Kampen en de Wijnboomlaan. In De Mortel ten noorden en zuiden van de Dr. De Quayweg.  In Handel bij de Heereveldseweg en de Kapelweg. In Elsendorp bij de Keizersberg en Elsendorpseweg.  In De Rips bij de Roelvinklaan en de Jodenpeeldreef. In Bakel bij Mathijseind, Ravensgat, Hilakker en Oldert en bij Milheeze bij de Groesvlaas, Bankert en Oude Kerkbaan (zie ook onderstaand kaartje).

Wanneer u op de kaart klikt kunt u de originele geurkaart (zoals beschikbaar op de website van Gemeente Gemert-Bakel) downloaden.

Om de stank in Gemert-Bakel te verlagen heeft de gemeente in 2013 gewerkt aan een schriftelijk geurbeleid en een geurver-ordening. Dat gebeurde onder leiding van wethouder Hoppezak (Realisten).  De leefbaarheid van het Gemert-Bakelse platteland zou zo verbeteren.

Gek genoeg heeft een veehouderij in Nederland het wettelijk recht om te stinken. De maximale hoeveelheid stank per bedrijf is geregeld in de Wet geurhinder en veehouderij van 2007. Maar de gemeenteraad mag daarbinnen schuiven met de normen.

Meer beesten

De maximale hoeveelheid stank die een varkens- of kippenbedrijf mag uitstoten wordt wettelijk uitgedrukt in een hoeveelheid “odour”. Hoe hoger het getal, des te meer een bedrijf mag stinken. Staan er dan verschillende bedrijven bij elkaar, dan wordt de stank in dat gebied natuurlijk ook groter. De toegestane hoeveelheid odour is voor een veehouder van belang als hij meer beesten wil gaan houden.

Aan de hand van het nieuwe geurbeleid wilde het vorige college de stanknorm per bedrijf in het buitengebied verlagen naar 5 odour, inplaats van de geldende 14 odour. Op initiatief van de Dorpspartij en gesteund door het CDA is dat kort voor de verkiezingen (februari) opnieuw 14 oudour geworden voor grote delen van ons buitengebied; daar waar al behoorlijk wat stank is. De gehele gemeenteraad heeft op 10 juli met dit standpunt ingestemd. Ook voor bedrijventerrein Wolfsveld geldt 14 odour.

Wie tot nu toe dacht dat de gemeenteraad in zijn geheel besluiten neemt in het algemeen belang, is hiermee uit de droom geholpen. Dit besluit is vooral in het boerenbelang, niet dat van de andere inwoners of het belang van toerisme.

Zwabberbeleid

Voorheen stopte de gemeente veel geld in de landbouwontwikkelingsgebieden (log). Want daar moesten de veehouderijen zich vestigen, om overlast te verminderen. Nu mogen veehouderijen echter buiten die gebieden meer stank veroorzaken dan in de landbouwontwikkelingsgebieden (norm 10 odour). Dit is een zwabberbeleid van dezelfde partijen Dorpspartij en CDA.  Een voorbeeld. Veehouderijen die dicht bij de kern Elsendorp liggen, maar niet in het landbouwontwikkelingsgebied, mogen nu meer stinken dan die bedrijven die verderop in dit loggebied liggen.

In het belang van bijna  alle inwoners  was het beter geweest om de odournorm per bedrijf in het gehele buitengebied om te beginnen op 5 te houden. De SP Gemert-Bakel is voorstander van een gezond buitengebied, zonder stank van varkens en kippen.